HORNBACHs lågprisfilosofi
HORNBACH anser att alla ska kunna genomföra sina projekt, hur stora de än är. Självklart behöver man då framför allt verktyg och material till låga priser och därför finns HORNBACHs lågprisfilosofi. Hos HORNBACH kan du alltid vara säker på att genomföra dina projekt till ett garanterat lågt pris. Det är vårt löfte!
HORNBACHs lågprisgaranti
Med över 100 000 produkter i vårt sortiment händer det ibland att vi missar något, och att våra konkurrenter tillfälligt erbjuder ett lägre pris än vi på en viss produkt. För dessa fall finns HORNBACHs lågprisgaranti. Den fungerar på följande sätt:
Om du hittar en identisk produkt till ett lägre pris hos vår konkurrent, matchar vi deras pris och ger dig 10% av konkurrentens pris i hittelön om du köper produkten hos oss. Notera att fraktpris inte ingår i prisgarantin.
Hur tar jag del av lågprisgarantin?
Berätta för oss var du hittat ett lägre pris:
- För webbordrar, använd vårt
- Om du handlat i ett av våra varuhus eller använt vår tjänst "Reservera & hämta", vänligen kontakta våra kollegor i
Vi kontrollerar priset så fort som möjligt och om allt stämmer får du mellanskillnaden plus 10% av konkurrentens pris tillbaka – på samma sätt som du betalat. För webbordrar som du betalat i varuhuset överför vi pengarna till ditt bankkonto.
Vi vill vara den första adressen för hemmafixare och proffs när det gäller bygg- och renoveringsprojekt i hem och trädgård. Därför satsar vi på ett komplett sortiment inom alla fackområden, lagerhållning av stora volymer och kvalificerade rådgivnings- och servicetjänster. Och framför allt på priser som även gör stora projekt överkomliga – det ständigt låga priset.
Vi vill erbjuda snabba och bekväma inköp på ett och samma ställe. Du ska inte behöva åka hit och dit för att få tag på alla dina produkter, eller för att jämföra priser. Våra låga priser gäller:
- Alla produkter – vi har inga kampanjvaror.
- Alltid – vi har ingen rea.
- För alla – vi har ingen kundklubb med rabatt.
Det är bara då som vi besparar dig onödig tid på omfattande prisjämförelser och onödiga vägar till olika varuhus. Vi sätter nämligen priserna för dig. Våra priskontrollanter är ute varje dag och samlar in priser hos alla relevanta konkurrenter. När vi upptäcker ett ordinarie pris som är lägre någon annanstans korrigerar vi våra priser.
Vi har tydliga riktmärken för våra priser och därmed även för lågprisgarantin, eftersom vi vill erbjuda dig det bästa priset i en rättvis konkurrens. Därför utgår lågprisgarantin från tydliga principer.
...vid konkurrenternas reklam- och rabattkampanjer.
Våra konkurrenter annonserar ständigt med kampanjpriser, rabattkampanjer och lockerbjudanden. Om våra priser underskrids inom ramen för en sådan kampanj gäller naturligtvis vår lågprisgaranti.
....vid priser hos regelbundna konkurrenter
Prisgarantin gäller för priser från konkurrenter som regelbundet bedriver sin verksamhet i Sverige, utifrån lagar och skatter som gäller här och även är anträffbara när det gäller garantier och service. Därför gäller den inte för priser från kringresande försäljare, utländska försäljningsställen eller privatpersoner som någon gång säljer en produkt.
....för priser på försäljningsställen på webben
Det är självklart, men även på webben avser vi de konkurrenter som regelbundet bedriver sin verksamhet i Sverige, utifrån de lagar och skatter som gäller här, och även är anträffbara när det gäller garantier och service.
....för identiska produkter
Med identisk menar vi att tillverkare, typbeteckning, utrustning, tillbehör och så vidare, är identiska samt att produktens alla specificerade egenskaper är det. En förutsättning är att det rör sig om jämförbara förpackningsenheter eller volymer. Varorna måste finnas tillgängliga för köp i samma mängd hos konkurrenten som du köper hos oss.
....för priser som är eller var giltiga vid samma tidpunkt
När ett HORNBACH-pris jämförs med en konkurrents pris måste båda vara/ha varit giltiga vid samma tidpunkt. Konkurrentens pris måste då också vara/ha varit giltigt under minst en dag.
....upp till 30 dagar efter köpet
Om du efter ditt inköp på HORNBACH ser att en konkurrent sålde samma vara till ett lägre pris den dag du gjorde ditt inköp, kan du åberopa lågprisgarantin inom 30 dagar.
...för special- och måttanpassade produkter
Som projektbyggmarknad säljer HORNBACH över 100.000 produkter som lagerprodukter eller beställningsvaror. Det är våra ordinarie produkter och lågprisgarantin gäller för var och en av dem. Däremot gäller inte prisgarantin för special- eller måttbeställda produkter som producerats speciellt till kunden.
Vid produkter som vi beställer på din begäran och som vi beräknar priset för individuellt, sätter vi också lägsta möjliga pris. Om det skulle finnas ett prisgarantianspråk gällande detta förbehåller vi oss rätten att pröva det enskilda fallet.
....för servicetjänster
HORNBACH erbjuder också de tjänster som behövs för dina projekt: från kvalificerad fackrådgivning via hantverkartjänster till finansiering – fullt pålitligt och av högsta kvalité.
Lågprisgarantin gäller endast för produkter, inte för servicetjänster eller fraktkostnader.
....för konkurrenter och återförsäljare
Prisgarantin gäller inte för konkurrenter och återförsäljare.
....för utförsäljningar
Reducerade priser inom ramen för utförsäljningar, säsongsutförsäljningar eller utförsäljning av enskilda produkter kan inte göras gällande för lågprisgarantin.
....för auktioner
Priser för (Webb-) auktioner kan inte jämföras med de HORNBACH-priser som alltid gäller för alla våra kunder.
....för en priser som bara avser en viss en begränsad kundkrets
Lågprisgarantin gäller våra konkurrenters priser som en produkt märkts med, och erbjuds till alla kunder. Den avser alltså den tydliga prismärkningen på produkten eller hyllan.
Lågprisgarantin gäller för priser som en konkurrent erbjuder alla kunder. Det förutsätter att de också gäller under minst en dag. HORNBACH-priserna gäller ju nämligen också för alla. Alltid. Om en konkurrents priser bara gäller för utvalda kunder vill vi inte jämföra oss med dem. Individuella erbjudanden utgör därför ingen grund för någon prisgaranti.
....för prisgarantier
Grunden för lågprisgarantin utgörs alltid av en produkts pris. Ett pris som uppkommit genom att en konkurrent använt en prisgaranti kan inte ligga till grund för en HORNBACH-prisgaranti på det reducerade priset.
....för ospecificerade fördelar eller bonusar
Hos HORNBACH gäller principen "Alltid lågt pris". Konkurrenter erbjuder däremot ibland sina kunder en "bonus" eller liknande fördelar exempelvis utifrån den totala årsomsättningen. Sådana fördelar kan inte tilldelas någon viss produkt och därför inte heller åberopas för lågprisgarantin.
....om anskaffningspriset understigs systematiskt och heltäckande
Enligt lag är det förbjudet att systematiskt och heltäckande sälja varor under anskaffningspriset. Därför måste vi förbehålla oss rätten att i särskilda fall avslå en prisgaranti om det skulle innebära en systematisk, heltäckande försäljning under anskaffningspriset.
....mellan olika varuhus
HORNBACH har samma priser i varuhusen och på webben. På grund av lokala leverantörer och sortiment kan det i enskilda fall finnas avvikande priser för enskilda produkter i våra HORNBACH-varuhus. Lågprisgarantin gäller inte i dessa fall.
Alltid låga priser, även efter köpet.
Att HORNBACH garanterar ständigt låga priser är inget nytt. Nu tar vi det ett steg längre – vi tittar bakåt i tiden. Vi har alltid följt marknaden och anpassat våra priser efter rådande läge. Från och med nu gäller våra ständigt låga priser även efter ditt köp.
Om vi sänker priset på en produkt inom 30 dagar efter ditt köp, kommer du kunna aktivera återbäringen till ett saldo att handla för. Allt du behöver göra är att skapa ett kundkonto och registrera ditt köp.
Om vi sänker priset på en produkt inom 30 dagar efter ditt köp, kommer du, i ditt kundkonto, kunna aktivera återbäringen till ett saldo att handla för. Denna återbäring finns kvar även om priset på produkten skulle höjas igen. Om det sker flera prissänkningar under perioden, gäller det lägsta priset.
Webborder samt varuhusköp som kopplas till ett registrerat kundkonto deltar automatiskt i garantin för "Alltid låga priser, även efter köpet.". Ett redan genomfört köp kan kopplas till ditt kundkonto i efterhand, så länge det görs inom 30 dagar.
Din återbäring hittar du i ditt kundkonto under fliken "Min återbäring". Klicka på knappen "Aktivera återbäring". Saldot används automatiskt vid nästa webbköp. Alternativt, kan du använda det i ditt HORNBACH-varuhus.
För att kunna använda ditt återbäringssaldo i ett varuhus, vänd dig till personalen i informationsdisken. Där kan du få ett presentkort eller använda återbäringen vid köp av produkter.
* Särskilda regler gäller för produkter som beställts via varuhusens beställningsservice samt för "Reservera och hämta".
Garantin gäller för alla som har ett svenskt HORNBACH kundkonto.
Ja, följande produkter omfattas inte av garantin för "Alltid låga priser. Även efter köpet":
- Produkter som säljs till nedsatt pris som en del av en utförsäljning (märkta med "Allt ska bort")
- Pantavgifter (gasol)
- Fraktkostnader
- Tjänster och hantverkstjänster som erbjuds eller förmedlas av HORNBACH
Kort sagt: Ja!
Garantin gäller även vid köp i HORNBACHs webbshop.
Självklart påverkar garantin inte dina lagstadgade konsumenträttigheter.
Om en produkt du har köpt blir billigare inom garantiperioden för "Alltid låga priser. Även efter köpet" hos HORNBACH, får du en avisering via e-post till den adress som är kopplad till ditt HORNBACH-kundkonto.
Du kan även se informationen direkt i ditt kundkonto, under fliken ”Min återbäring”.
Återbäringen beräknas som regel 30 dagar efter köpedatumet.
Du hittar din återbäring i ditt kundkonto, under avsnittet ”Min återbäring”. Där ser du en tydlig översikt – både per produkt och som totalbelopp. Om vi sänker priset på en produkt inom 30 dagar efter ditt köp, informeras du direkt i kundkontot. Du får också ett e-postmeddelande.
Ja, men för att använda återbäringen vid "Reservera och hämta"-order behöver du, i webbshoppens checkout, välja betalningsmetoden ”Förskottsbetalning i varuhuset”. Vid upphämtningen i varuhuset, kontakta informationsdisken innan du betalar.
Aktiverar du den inte, förfaller den i slutet av nästa år.
Har du däremot aktiverat den, gäller den i tre år från slutet av det år då du aktiverade den.
Du kan alltid komplettera med en annan betalningsmetod, både i webbshoppen och i varuhuset.
Nej. Om återbäringen är aktiverad används den alltid i sin helhet – automatiskt vid webbköp och för utbetalningsunderlag i varuhus.
Om beloppet är större än köpet, sparas överskottet i ditt kundkonto.
Nej, det är tyvärr inte möjligt att få återbäringen utbetald kontant.
Ja, om du returnerar en produkt som helt eller delvis har betalats med återbäring från garantin för "Alltid låga priser, även efter köpet" hos HORNBACH, så förs motsvarande belopp tillbaka till ditt HORNBACH-kundkonto.