Önskelista 0 Varukorg 0

Kundnöjdhet

Sveriges nöjdaste kunder

För trettonde året i rad har HORNBACH de nöjdaste kunderna bland byggvaruhusen!

Lästid: 3 min.

HORNBACH toppar listan för 13:e året i rad!

För trettonde året i rad har HORNBACH de nöjdaste kunderna bland byggvaruhusen! Först fem år med SKI och nu åttonde året i rad med Evimetrix. Nöjd kund index, NKI, mäts alltid mellan 1 och 100. HORNBACH ligger stadigt kvar på det starkaste betyget med ett NKI-värde på 78 och ligger 4 punkter högre än genomsnittet i branschen!

Evimetrix Swedish Brand Award är en imagemätning som gjordes bland konsumenter i åldern över 18 år, bosatta i Sverige. 2020 års mätning genomfördes via 1191 webbenkäter under veckorna 33 till 36. Syftet med undersökningen är att kartlägga svenskarnas attityder och erfarenheter av olika företag, organisationer och varumärken i Sverige.

Resultatet nedan är en sammanvägning av elva parametrar som till exempel prisvärda, starkt varumärke, kvaliteten på sina varor, brett sortiment, trevlig personal och kompetent och kunnig personal.

Nöjdkundindex (NKI)

Besökarens totalbetyg på kedjan uttryckt som ett medelvärde av:

  • Hur nöjd/missnöjd man är med kedjan totalt.
  • Hur väl kedjan motsvarar ens förväntningar.
  • Hur nära ett ideal man tycker bygg- och trädgårdskedjan är.

Frågeområde

I mätningen frågades om besöksfrekvens och kännedom. För de bygg- och trädgårdskedjorna man har besökt har man också fått uttala sig om helhetsbetyg, hur kedjan lever upp till förväntningar och hur nära ett ideal man tycker kedjan är. Dessa tre resulterade i ett sammanvägt Nöjd Kund Index – NKI för varje bygg- och trädgårdskedja.

Respondenten har också fått bedöma konkurrensparametrar om de är en styrka eller svaghet för var och en av de kedjor man besökt.

Parametrarna är:

  • Starkt varumärke.
  • Kvaliteten på sina varor.
  • Trevlig personal.
  • Kompentent och kunnig personal.
  • Prisvärda.
  • Parkering.
  • Ändamålsenliga lokaler.
  • Brett sortiment.
  • Har broschyrer med tips och råd.
  • Reklam och marknadsföring.
  • Hanteringen av covid-19.

Förutom att HORNBACH placerar sig i topp i det sammanlagda NKI-värdet ligger vi även i topp jämfört med huvudkonkurrenterna på enskilda faktorer som brett sortiment (82/100), kompetent och kunnig personal (78/100, trevlig personal (80/100), ändamålsenliga lokaler (83/100), kvaliteten på sina varor (78/100), starkt varumärke (78/100) samt prisvärda (77/100).

Evimetrix 2020

HORNBACH får högt betyg på Prisjakt

På prisjämförelsesajten Prisjakt har våra kunder gett oss mycket fina omdömen när de ombetts bedöma sin köpupplevelse.
Läs recensionerna själv och upptäck varför vi är byggvaruhuset med Sveriges nöjdaste kunder:

Gå till HORNBACH på Prisjakt.nu >>

Nöjdaste kunderna – hur kommer det sig?

Vår filosofi, sedan drygt 140 år tillbaka, är att både hantverkare och hemmafixare ska trivas hos oss. Med våra kunder delar vi inte bara passionen för att skapa i hemmet och i trädgården, utan även önskan att skapa något riktigt stort på egen hand.

Vi vill ge alla möjlighet att förverkliga sitt projekt! Därför satsar vi på kvalificerad service och ständigt låga priser.

upp

HORNBACH använder cookies. När du fortsätter surfa på vår sida godkänner du användandet av cookies. Mer information

x