Vanliga frågor
Har du frågor om webbshoppen eller din beställning? Vi har gjort en lista över de mest ställda frågorna med tillhörande svar.
Frekvent ställda frågor
Frågor om beställning
Hur beställer jag hem produkter via webbshoppen?
Steg 1
Välj de produkter du behöver ur vårt omfattande sortiment på nätet. Du har även möjligheten att jämföra produktegenskaper med varandra.
Steg 2
Har du bestämt dig?
Då är det bara att klicka på knappen "Köp". Sedan är det bara att lägga varan i varukorgen, skicka beställningen och betala. När du handlar hos oss på nätet kan du välja mellan betalningssätten: Klarna, Klarna Delbetalning, PayPal, direktbetalning, bankkort (Visa/Mastercard) eller förskottsbetalning i varuhuset.
Steg 3
Grattis till ditt köp!
Din beställning kommer att skickas hem till dig eller till ditt närmsta ombud. Observera att leveranstiderna kan variera mellan olika varor. Detaljerna kring detta hittar du vid varje produkt.
Läs mer om våra allmänna köpvillkor >>
Dina fördelar:
När du beställer på nätet sparar du mycket värdefull tid till ditt projekt. HORNBACH stöttar dig i varje steg på vägen av ditt projekt. Tack vare kombinationen av kompetent rådgivning i varuhuset, samt att du både kan läsa mer om produkterna och beställa på vår webbplats, så har du alla möjligheter att förbereda, planera och utföra ditt projekt. Starta ditt projekt på webben!
Kan jag spåra min beställning på nätet?
Följ orderstatusen här >> för ditt paket här eller se det förväntade leveransdatumet per vara i bekräftelsemailet, där finns även en länk för att spåra ditt paket.
Tyvärr kan vi inte ge dig den exakta leveranstiden. Detta eftersom vi samarbetar med olika transportörer som skickar varorna från olika lager och leverantörer.
Ger detta inte svar på din fråga? Kolla under "Frågor om frakt och leverans".
Kan jag annullera min beställning?
Det kan du enkelt göra själv! Se ditt köp under "Mitt konto" och klicka på Annullera leverans. Om du inte har ett konto kan du gå in via länken i orderförfrågan-mailet istället.
Observera att vi inte kan annullera en order som har börjat packas eller redan är skickad. Om din order redan är färdigpackad eller skickad så kan du givetvis returnera dina varor till oss. Mer information om retur hittar du under rubriken "Frågor om retur och reklamation".
Har du frågor om din annullering? Då kan du självklart alltid kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 031-7799799 eller via vårt kontaktformulär här >>
Hur högt är det lägsta betalningsvärdet?
Hos HORNBACH finns det inget lägsta beställningsvärde - det finns ju inte heller några begränsningar för ett projekt.
Hur kan jag betygsätta produkter?
Dela vad du tycker med andra användare: klicka på "Lämna omdöme om produkten nu" för att lämna din personliga bedömning. Du behöver inte registrera dig. Med undantag för produkter ur "Allt ska bort".
Kan jag beställa till utlandet?
Nej, beställningen måste ha en svensk leverans- och fakturaadress.
Vart får jag tag på reservdelar till köpta produkter?
Vänd dig direkt till ditt närmsta HORNBACH-varuhus i sådana fall. Där gör vi allt för att få tag på den reservdel som du behöver. Det lovar vi!
Kan jag beställa presentkort på webben?
- Ja, du kan köpa presentkort på webben, med vilka du kan handla på webben. Köp här >>
- I de fysiska varuhusen, kan du betala med de presentkort du köpt i något av våra varuhus.
Är produkterna dyrare i varuhuset än i webbshoppen?
Nej, priserna i varuhusen är samma som på internet. Alltid lågt pris helt enkelt. Det är vad vi kallar schysst!
Varför hittar jag inte vissa produkter i webbshoppen som finns i HORNBACH-varuhuset?
I stort sett hittar du de sorters produkter som finns i varuhuset även i webbshoppen. Ändå kan det förekomma att vissa produkter bara finns på byggmarknaden. Men du behöver inte oroa dig, för sortimentet utökas ständigt!
Hur lång reklamationsrätt har jag på mina varor?
Reklamationsfristen är enligt lag tre år. Vissa produkter kan ha utökad garanti. Information om eventuell utökad garanti finns i detaljbeskrivningarna för produkterna.
Kan jag spara min varukorg?
Du kan enkelt spara produkter i en personlig önskelista i ditt kundkonto. Klicka på "spara i önskelistan" vid en produkt så läggs den till i din lista. På så sätt kan du göra en sammanställning av dina favoritprodukter i lugn och ro, spara, skicka till vänner eller skriva ut när du ska åka till varuhuset. Om du bestämmer dig för att handla på nätet kan du naturligtvis flytta varorna från önskelistan till varukorgen.
Vad kan jag göra om sidorna i webbshoppen inte visas som de ska?
Detta kan bero på inställningarna av bildskärmen eller webbläsaren.
Bildskärmsinställningar: HORNBACHs webbplats är optimerad för en bredd på minst 1024 pixlar, mindre bör det inte vara. Kontrollera upplösningen i systeminställningarna. Om det ändå blir problem kan du skriva ett mejl till oss via kontaktformuläret. Vi tar då hand om det så fort som möjligt. Det lovar vi!
Webbläsarinställningar: Prova att ladda om sidan. Det kan lösa problemen och göra att bilden blir tydligare. Ingen förbättring? Du kanske använder en gammal version av webbläsaren som inte stödjer alla funktioner på hornbach.se. HORNBACHs webbplats är optimerad för alla aktuella webbläsare. Till exempel för de senaste versionerna av Internet Explorer, Mozilla Firefox och Safari. Uppdatera till senaste version, så borde du se allt innehåll.
Vad är cookies och vad använder man dem till?
För att kunna göra en beställning i HORNBACH webbshop måste dina webbläsarinställningar tillåta så kallade cookies. Cookies är små textfiler som sparas av vår webbplats på din dator och hjälper oss att komma ihåg den.
Kan jag handla i webbshoppen utan att tillåta cookies?
Cookies är små textfiler som inte kan utföra handlingar på egen hand. Du kan röra dig fritt i vår shop utan att tillåta cookies. Du kan dock inte lägga produkter i varukorgen vilket innebär att du inte heller kan beställa. Även önske- och jämförelselistor finns inte tillgängliga då.
Vad gör HORNBACH för att skydda mina uppgifter?
Säkerheten för dina personliga uppgifter är mycket viktig för oss. Detaljer hittar du bland allmänna villkor och vår sekretesspolicy . Dessutom arbetar vi med 3-D-secure. Denna beteckning står för ett extra säkerhetssystem från VISA och MasterCard.
Gäller lågprisgarantin även i webbshoppen?
Kort sagt: ja! Mer information hittar du bland detaljerna om lågprisgarantin. Dina juridiska rättigheter som konsument behåller du naturligtvis. Lågprisgarantin gäller naturligtvis inte för artiklar ur "Allt ska bort".
Notera att fraktpris inte ingår i lågprisgarantin.
Hur får jag pengarna tillbaka om jag tar lågprisgarantin i anspråk?
Lätt som en plätt: vi ger dig en prisgaranti efter att din beställning gjorts i webbshoppen. Fyll i formuläret inom 30 dagar efter din beställning: Prisgarantiformulär. Om allt stämmer får du tillbaka prisgarantibeloppet inom kort. Precis på samma sätt som du betalade (se "När och hur får jag tillbaka mina pengar?" under "Frågor om betalning").
Frågor om betalning på webben
Var hittar jag mitt konto för min webborder?
Du hittar betalningsunderlaget i mailet ”Ditt orderdokument som PDF” och om du har ett konto kan du även logga in och hitta det under ’Mina köp’.
Hur kan jag betala i HORNBACHs webbshop?
HORNBACHs webbshop har en passande betalningsmöjlighet till varje projekt.
- Swish
- Klarna – Betala direkt (Swish, VISA, MasterCard)
- Klarna – Betala senare (Faktura, Delbetalning)
- Kortbetalning (Visa, MasterCard)
- Direktbetalning internetbank (Trustly)
- PayPal
- Förskottsbetalning i varuhuset (Ordern skickas efter betalning i varuhuset.)
Mer information om de enskilda betalningssätten hittar du i följande avsnitt.
Betala med Swish
Med Swish kan du enkelt och säkert betala din beställning genom att ange ditt mobilnummer och bekräfta betalningen i Swish-appen. Betalningen genomförs direkt och du får en bekräftelse i realtid. För att kunna använda Swish behöver du ha tjänsten aktiverad via din bank.
Så enkelt fungerar det:
- Välj "Swish" som betalningsmetod i kassan.
- Ange ditt mobilnummer.
- Bekräfta betalningen i Swish-appen.
Om du har några frågor om din betalning kan du kontakta din bank eller vår kundtjänst.
Betala med Klarna: Få Först. Betala senare (faktura 30 dagar) privatpersoner
Vår partner för att bearbeta fakturaköp är Klarna Bank AB (publ). När du handlar med Klarnas "Få först. Betala senare." hos HORNBACH får du varorna först, och har sedan 30 dagar på dig att betala dem med Klarna. När varorna skickas, skickar Hornbach fakturan via e-post. Du kommer även att få betalningsinformation separat från Klarna via e-post. Överför endast fakturabeloppet till bankuppgifterna från Klarna.
Läs mer om Klarna fakturaköp >>
De fullständiga villkoren för fakturaköp hittar du här. Om du har några frågor om din betalning hjälper Klarna Bank AB kundtjänst gärna till.
Gå till Klarnas kundtjänst >>
Betala med Klarna Dela Upp (Delbetalning)
Vår partner för att bearbeta betalningen är Klarna Bank AB (publ). Med Klarna delbetalning delar du upp betalningen och fördelar kostnaden för ditt köp på betalningar månadsvis. Efter att du har bekräftat beställningen kommer du att vidarebefordras till Klarna, där du väljer önskad månadskostnad. Mer information om köp av Klarna delbetalning finns hos Klarna kundservice.
De fullständiga villkoren för delbetalningsköp kan hittas här. Om du har några frågor om din betalning hjälper Klarna Bank AB kundtjänst gärna till.
Betala med Billie: Få först. Betala senare. (Faktura 30 dagar) företag
Vår partner för att bearbeta fakturaköp för företag och organisationer är Billie GmbH i samarbete med Klarna Bank AB (publ). När du handlar med Billie "Få först. Betala senare." ska fakturabeloppet betalas senast den kalenderdag som anges i fakturan (30 kalenderdagar efter fakturadatumet) till det konto som anges i fakturan.
När företag och organisationer väljer att betala via Billie faktura ombeds beställande representant att identifiera sig via bank-ID. Ingen kreditupplysning görs mot representanten som privatperson. Inget betalningsansvar åläggs heller en legitim representant. Identifieringen av representanten fungerar enbart som bedrägeriskydd.
Så enkelt fungerar det:
- Välj betalningssättet "Få först. Betala senare." via Billie under köpprocessen. Det maximala beloppet för köp på faktura är 250.000kr för företagskunder.
- Ange dessutom ditt personnummer resp. den efterfrågade informationen om ditt företag (bolagsform, momsreg.nr, organisationsnummer, ägare).
Betalningsinformationen får du via mejl från Billie.
Logga in i Billies köparportal för att se och hantera dina betalningar gjorda med Billie.
Betala med kreditkort (MasterCard och Visa)
Vid betalning med kreditkort efterfrågas även det tresiffriga kontrollnumret för ännu mer säkerhet när man betalar. Den här beteckningen (3-D-secure), står för ett extra säkerhetssystem från VISA och MasterCard. När man använder 3-D-secure för första gången måste man registrera sig under betalningsprocessen. Efter en säkerhetsförfrågan från din bank bestämmer du ett personlig inlogg och ett lösenord.
Om ditt kreditkort redan har 3-D-secure beror på banken som kortet kommer ifrån. Om det används måste detta tillvägagångssätt användas. Vi tänker på din säkerhet! Om du avbryter lösenordsförfrågan görs ingen beställning och kreditkortet belastas inte.
Ytterligare information om 3-D-secure får du hos din bank.
Betala med direktbetalning (Trustly)
Via ett säkert betalningsformulär skickas automatiskt en överföring från din internetbank och genomförs med en gång. För att garantera din säkerhet görs överföringen i samarbete med vår partner Trustly.
Betala med PayPal
PayPal är en online-betaltjänst som du kan använda för säker, enkel och snabb betalning i webbshoppar – den är dessutom gratis. PayPal är säkert eftersom dina bank- eller kreditkortsuppgifter endast sparas hos PayPal. Därför behöver de inte skickas över internet varje gång du handlar på nätet. Du betalar bara med två klick för de hämtar endast dina bank- eller kreditkortsuppgifter som du lämnat hos PayPal istället för att lägga in dem varje gång du handlar.
Om du inte är PayPal-kund kan du anmäla dig under www.paypal.se
Betala med förskottsbetalning i varuhuset
När du avslutat beställningen på internet kan du betala de beställda varorna i ditt HORNBACH-varuhus. Där kan du välja mellan de vanliga betalningsmedlen som exempelvis kontanter, kund- eller kreditkort. Ta med en utskriven beställningsöversikt när du gör det. Alternativt kan du nämna ordernumret med den tillhörande betalningssumman vid kassan. Leveransen sker först efter att betalningen kommit in.
Dina fördelar:
- Beställ bekvämt på nätet dygnet runt utan att vara beroende av digitala betalningssätt.
- Betala varorna som du beställt på nätet som vanligt vid kassan i HORNBACH-varuhuset.
- Extra anonymitet under betalningsprocessen.
- Hög datasäkerhet.
Betala med ett presentkort
Ge bort en gåva som passar alla! Med ett presentkort från HORNBACH kan dina nära och kära själva välja vad de vill ha från ett enormt sortiment med över 120 000 produkter! Det är den perfekta födelsedagspresenten eller julklappen till den händiga och kreativa hemmafixaren.
- Du kan betala på webben med de presentkort de köper via webben. Köp här >>
- I de fysiska varuhusen, kan du betala med de presentkort du köpt i något av våra varuhus.
När dras summan?
Vid kreditkortsbetalning dras summan först efter att varan skickats. Vid betalning med direktbetalning eller PayPal belastas kontot direkt när du gjort beställningen.
När och hur får jag tillbaka mina pengar?
Du får tillbaka pengarna på exakt samma sätt som du betalat: det innebär att återbetalningen görs inom cirka 14 dagar på ditt bank-, kreditkorts- eller PayPalkonto.
Frågor om betalning i varuhus
Betala med kreditkort (Mastercard och VISA)
Att betala med Mastercard & VISA är enkelt, smidigt och säkert.
Det absolut enklaste sättet att betala med kreditkort i våra varuhus är att göra en kontaktlös betalning – Blippa. Då behöver du bara hålla kortet mot terminalen för att genomföra ett köp. Det här fungerar för köp upp till 250-400 kr (beroende på kortutgivare). Om beloppet är högre kan du fortfarande blippa men då behöver du också slå din personliga kod.
Du kan också betala genom att sätta in ditt kort i terminalen och slå din personliga kod om du är mer bekväm med det, men att Blippa är precis lika säkert!
Betala med Apple Pay
Betala med iPhone
Så här använder du ditt standardinställda kort:
1. Har din iPhone Face ID, trycker du två gånger på sidoknappen. Autentisera med Face ID eller ange din lösenkod.
Har din iPhone Touch ID, håller du fingret på Touch ID-sensorn.
2. Vill du använda ett annat kort, kan du trycka på det standardinställda kortet för att se andra kort. Tryck på det kortet du vill använda och autentisera.
3. Håll den övre delen av din iPhone nära den kontaktfria läsaren tills "Klar" och en bock visas på skärmen för den kontaktfria läsaren.
4. Betalningen genomförs och du får en avisering i mobilen som bekräftelse.
Betala med Apple Watch
1. Dubbeltryck på sidoknappen.
2. Det standardinställda kortet öppnas automatiskt. Skrolla nedåt för att välja ett annat kort.
3. Håll skärmen på din Apple Watch mot den kontaktfria läsaren tills du känner en rörelse från Apple Watch och hör ett pip från den kontaktfria läsaren.
Betala med Google Pay
1. Aktivera skärmen och lås sedan upp telefonen. Du behöver inte öppna Google Pay-appen.
Tänk på! I de flesta länder måste du inte låsa upp telefonen för mindre transaktioner. Se vilket belopp som gäller i vilka länder >>
2. Håll baksidan av telefonen nära betalningsläsaren i några sekunder. När betalningen är klar visas en blå bockmarkering på skärmen för den kontaktfria läsaren. Om bockmarkeringen inte visas på skärmen:
- Prova att hålla telefonen på ett annat sätt.
- Håll telefonen närmare betalningsläsaren.
- Håll telefonen stilla i några sekunder till.
Om en bockmarkering visas men kassören säger att betalningen inte gick igenom:
- Kontakta banken och kontrollera att kortet fungerar som det ska.
3. Följ anvisningarna på skärmen för den kontaktfria läsaren.
Betala med Samsung Pay
1. Verifierar du dig med iris, fingeravtryck eller din Samsung Pay-kod.
2. Blippa din mobil mot betalterminalen där symbolen för kontaktlösa betalningar visas.
3. Betalningen genomförs och du får en avisering i mobilen som bekräftelse.
Frågor om frakt och leverans
Vad kostar leveransen?
Fraktkostnaderna syns i kassan. Vid en beställning av varor med olika fraktkostnader beräknas endast en engångskostnad.
Vart skickas min beställning?
Leverans sker på olika sätt beroende på paketets storlek. Generella riktlinjer är att paket upp till 20kg och med en maxlängd 150cm, samt längd + omkrets <300cm, kan levereras till ett ombud nära din angivna leveransadress.
Större försändelser kan komma att levereras direkt till port/tomtgräns efter avisering via telefon.
Leverans till ö: Om du som kund önskar leverans till ö som saknar broförbindelse avtalas särskilt leveranssätt. I dessa fall levererar vi till närmaste PostNord-terminal med adress på fastlandet, där du som kund själv ansvarar för att ta emot leveransen och att sedan ombesörja vidare transport till ö. Gotland omfattas inte av dessa särskilda villkor. Vid frågor gällande leverans till öar, kontakta gärna vår kundservice på 031-77 99 799 eller via webbshop@hornbach.se.
Delad leverans
Vid större beställningar, eller när ordern innehåller varor från flera olika tillverkare, kan det hända att ordern måste delas upp i flera leveranser. Detta kan exempelvis medföra att leverans sker vid fler än ett tillfälle eller med olika leveranssätt. Vid delad leverans tillkommer inga extra kostnader för dig som kund utöver det som är definierat vid köptillfället.
Vid frågor om delad leverans, ta kontakt med vår kundservice på 031-7799799 eller via vårt kontaktformulär här >>
Leverans till varuhusen
Handla utvalda produkter bekvämt hemifrån i webbshoppen och få dem skickade till ett HORNBACH varuhus som du själv väljer.
När din leverans har kommit fram till varuhuset informerar vi dig om det.
Om du har frågor om produkterna till ditt projekt kan du rådfråga våra projektrådgivare i varuhuset när du hämtar varorna. Om någon produkt inte passar kan den lämnas tillbaka till varuhuset direkt – du slipper att ge dig iväg till postombudet.
Din beställning finns kvar att hämta i 14 dagar efter meddelandet. Därefter skickas paketet tillbaka till vårt lager. Faktureringsbeloppet betalas i sådana fall tillbaka automatiskt.
Kan jag bestämma ett senare leveransdatum?
För tillfället så skickar vi alla produkter så snabbt vi kan. Förväntad leveranstid kan du då se direkt på produkten. Dessa leveranstider kan vi tyvärr inte senarelägga för tillfället.
Vad händer om jag inte är hemma vid leveransen?
Paket som levereras hem till port/tomtgräns gör detta efter överenskommelse per telefon. Är det så att man vet redan innan man lägger beställningen att man inte kommer kunna vara hemma så kan man välja en alternativ leveransadress. Paket lämnas endast ut mot uppvisning av giltligt ID-kort.
Går det att få leveransen till en annan adress?
Naturligtvis kan du även få din beställning till en annan adress! Det är ju inte alltid man är hemma. Bara ange en alternativ leveransadress när du beställer.
Hur lång är leveranstiden?
Leveranstiden är individuell, dessa hittar du direkt vid produkten. Om du betalar med förskottsbetalning i varuhuset börjar leveranstiden från när betalningen gått igenom.
Måste jag betala fraktkostnad när jag skickar tillbaka varor?
Du som kund står för kostnaden för returfrakten. Returfraktsedeln hittar du via länken som finns i ditt orderspårningsmail "Din beställning är på väg!". Om det av någon anledning inte finns en returfraktsedel där går det bra att kontakta vår kundservice så hjälper de till att ta fram den. Pengar förs tillbaka till ditt konto om produkterna kommer tillbaka till oss i komplett och oskadat skick.
Frågor om retur och reklamation
Hur lång tid har jag på mig att lämna tillbaka varor som jag beställt hos HORNBACH?
Hos oss kan du lämna tillbaka varor i upp till 30 dagar efter att du tagit emot dem! Detaljer finns det att läsa nedan.
Hur kan jag lämna tillbaka artiklar som inte är trasiga?
Hos HORNBACH gäller nedanstående villkor vad gäller returer av webbshoppsvaror.
Så här returnerar du dina webbshopsvaror till oss:
- Du kan ladda ner din returetikett via länken som finns i ditt orderspårningsmail "Din beställning är på väg!". Du kan även logga in på 'Mitt konto' och klicka på Returnera produkt.
- Packa samtliga varor (i originalförpackningen om möjligt) på ett transportsäkert sätt, så att dom inte går sönder under transporten.
- Notera skälet till returen på följe/retursedeln och lägg denna tillsammans med varorna som returneras.
- Sätt fast returtransportetiketten väl synligt på den största ytan på returpaketet. Du kan ladda ner din returetikett via länken som finns i ditt orderspårningsmail "Din beställning är på väg!".
- Lämna in paketet till paketombudet – klart!
Att tänka på:
- Vid retur av farligt gods: Använd den bifogade etiketten för farligt gods, eller använd orginalförpackningen med redan påklistrad etikett för farligt gods.
- Vid returer av bränsledrivna maskiner: Vänligen töm tanken på bränsle innan retur.
Gällande skrymmande varor och pallar
För styckegods (skrymmande varor och pallar) löser vi upphämtning av returen via HORNBACHs fraktpartner. De tar kontakt med dig för att bestämma en upphämtningstid. Börja med att ta kontakt med oss via mail på webbshop@hornbach.se eller telefonnummer: 031 77 99 799.
OBS! Styckegods förankras på pall , - med fördel på samma pall som varan kom till dig. Styckegods har levererats till dig till trottoarkanten, vilket innebär att det också blir upphämtat där vid retur.
Returnera i ditt HORNBACH-varuhus
För att möjliggöra återbetalning direkt i ditt närmaste HORNBACH-varuhus, - ta med dig varorna, ditt kvitto, samt eventuellt betalkort som användes vid betalning.
Så får du tillbaka pengarna
Som regel får du tillbaka pengarna via samma betalsätt som du betalade ordern.
Undantag:
- Om du betalade din order i ett varuhus, och genomför returen hemifrån sätts pengarna tillbaka på ditt konto. Tag kontakt med vår kundtjänst.
Hur kan jag reklamera trasiga produkter?
Om en produkt som har köpt på webben kommer fram till dig trasig eller ofullständig så kan du gärna ta kontakt med vår kundtjänst här >> med utförlig beskrivning samt bilder på emballage (vid transportskada) och den trasiga varan så hjälper de till med att antingen skicka reservdelar, eller en helt ny produkt till dig. Utifall en helt ny produkt ska skickas hjälper vi också till med att se till att den defekta produkten kommer tillbaka till oss. Synlig skada ska helst anmälas till chauffören och kundtjänst samma dag som leverans. Dold skada ska helst anmälas till kundtjänst inom fem (5) arbetsdagar från leveransmottagandet.
Kan jag lämna tillbaka varor som jag köpt i webbshoppen i varuhuset?
Ja, det går lika bra att returnera dina varor i varuhuset. Tänk på att ta med ditt kvitto/betalningsbekräftelse på köpet som du fått via mail från HORNBACH.
Transportskadade varor kan dock inte returneras eller reklameras i varuhus utan måste anmälas till webbshoppens kundservice via kontaktformuläret här >> eller på telefon 031-7799799.
Klarna återbetalning vid retur i varuhus
Ordrar som är betalda med Klarna "Få först. Betala senare. (Faktura 30 dagar)", går också att returnera i varuhus. Återbetalning sker via Klarna. Om du inte hunnit betala fakturan, annulleras fakturan istället.
Billie återbetalning vid retur i varuhus
Ordrar som är betalda med Billie "Få först. Betala senare. (Faktura 30 dagar)", går också att returnera i varuhus. Du blir då återbetald via Billie.
Kan jag returnera varor i webbshoppen som jag köpt i ett varuhus?
Nej, om du har köpt en produkt i ett varuhus så måste retur ske i något av våra varuhus. Tänk på att ta med ditt kvitto.
Jag kan inte hitta min retursedel. Hur ska jag göra?
Du kan ladda ner din returetikett via länken som finns i ditt orderspårningsmail "Din beställning är på väg!". Du kan även logga in på 'Mitt konto' och klicka på Returnera produkt.
Om det av någon anledning inte finns en returfraktsedel där går det bra att kontakta vår kundservice via kontaktformuläret här >> eller på telefon 031-7799799 så hjälper de till att ta fram den.
Frågor om kundkonto
Vad tjänar jag på att registrera mig?
En hel del. Du får tillgång till ett personligt kundkonto där du kan se dina beställningar direkt på nätet. Spara dina favoritprodukter på en personlig önskelista eller lägg till olika leveransadresser. Det lönar sig för när du beställer vid senare tillfällen behöver du inte lägga in dina uppgifter varje gång!
Måste jag registrera mig för att kunna beställa?
Du kan även gärna beställa utan att registrera dig hos oss. Men om du registrerar dig har du många fördelar: du kan exempelvis titta på dina beställningar på nätet eller lägga till en extra leveransadress.
Hur skapar jag ett kundkonto?
Klicka här. Lägg in dina uppgifter så är du igång!
Jag har glömt mitt lösenord. Vad kan jag göra?
Inga problem. Begär ett nytt lösenord med din e-postadress – det går att göra direkt på anmälningssidan.
Min adress har ändrats. Var kan jag ändra mina uppgifter?
Klicka in dig på Mitt konto, där kan du enkelt uppdatera allt.
Frågor om presentkort
Var kan jag köpa och använda ett HORNBACH-presentkort?
Presentkortet kan i dagsläget endast köpas och användas i HORNBACHs webbshop.
Undantag: Presentkort med magnetremsa kan endast köpas och användas i HORNBACHs fysiska varuhus.
Vilket belopp kan jag ladda mitt presentkort med?
Du kan välja ett belopp mellan 50 kr och 10 000 kr.
Hur betalar jag med mitt presentkort i webbshoppen?
I webbshoppskassan kan du under steg 3, "Betalningssätt", ange presentkortsnummer och PIN-kod. Max tre presentkort kan användas för samma order.
Kan jag kombinera presentkortet med andra betalningsmetoder?
Ja, presentkortet kan kombineras med andra betalningsmetoder.
Undantag: Presentkortet kan inte kombineras med Klarna, Swish eller ”Förskottsbetalning i varuhuset”.
Kan jag köpa allt i HORNBACHs webbshop med ett presentkort?
Ja, du kan betala vad som helst i webbshoppen med ett presentkort som köpts i webbshoppen.
Undantag: Du kan inte köpa ett nytt presentkort med ett annat presentkort.
Hur kan jag betala för ett presentkort jag köpt i webshoppen?
Betalning kan göras med Visa/MasterCard, PayPal, Direktbetalning, Projektvärldskortet, Företagskortet eller Klarna.
Hur länge är ett HORNBACH-presentkort giltigt?
Presentkortet är giltigt i 10 år.
Kan jag överföra mitt presentkort till någon annan?
Ja, presentkortet kan ges bort som en gåva.
Kan jag returnera mitt presentkort?
Nej, presentkortet kan inte ångras eller returneras.
Kan jag få mitt presentkortsbelopp utbetalt i kontanter eller till mitt bankkonto?
Nej, det är inte möjligt att få ut beloppet eller ett restsaldo i kontanter eller till ett bankkonto. Kortet kan inte heller fyllas på.
Kan jag använda presentkortet i andra länder?
Nej, presentkortet kan endast användas i HORNBACHs svenska webbshop.
Kan jag använda flera presentkort vid ett köp?
I webbshoppen kan max 3 presentkort användas per köp.
Kan ett förlorat presentkort ersättas?
Nej, förlorade presentkort ersätts inte. Vid förlust eller raderat e-postmeddelande, kontakta kundservice.
Hur kan jag kontrollera saldot på mitt presentkort?
Vid köp i webbshoppen visas aktuellt saldo vid betalningsförfarandet. Eventuellt restsaldo sparas på kortet för framtida köp.
Hur lång tid tar det att få ett presentkort efter köp?
Presentkortet skickas via e-post samma dag som betalningen registreras.
Kan jag betala en Reservera & Hämta-order med presentkortet?
Nej, Reservera & Hämta-order kan tyvärr inte betalas med presentkort.
Vad gör jag om jag inte fått något e-postmeddelande med presentkortet?
Kontrollera först din skräppost. Om du inte fått e-posten inom en dag, kontakta kundservice med ditt ordernummer: webbshop@hornbach.se
Vad händer vid annullerad order eller retur om jag betalat med ett presentkort?
Vid annullering eller retur återbetalas inte det ursprungliga presentkortet. Istället skickas ett nytt presentkort via e-post med nytt presentkortsnummer och PIN-kod. Om flera presentkort använts får du ett nytt presentkort med det totala beloppet.
Frågor om E-kvitto
Vad är HORNBACH E-kvitto?
HORNBACH E-kvitto är inget annat än ett elektroniskt kvitto som ersätter ditt fysiska kvitto från varuhuset. Med E-kvitto har du möjlighet att hålla en översikt över dina inköp som görs på varuhuset när som helst.
Vilka är fördelarna med HORNBACH E-kvitto?
En hel del!
- E-kvitto ger dig en översikt över alla dina inköp gjorda på HORNBACH och deras kvitton. Allt detta på en central plats i ditt HORNBACH-kundkonto.
- Du har inte längre några problem med gamla eller borttappade kvitton.
- Bort från pappersindustrin! Returer, utbyten och garantikrav kan också göras med E-kvittot.
- Du kan komma åt dina E-kvitton när som helst och var som helst.
Obs! E-kvitto är inte ett dokument som erkänns i skattelagen!
Vilka är kraven för att använda HORNBACH E-kvitto?
Du behöver ett HORNBACH- kundkonto för att använda HORNBACH E-kvitto. För att använda E-kvitto behöver du bara registrera dina kvitton från varuhuset på ditt HORNBACH kundkonto.
HORNBACHs kundkonto är naturligtvis gratis.
Hur kan jag registrera mitt kvitto på mitt kundkonto?
Skanna streckkodnumret i appen och ange det totala beloppet för kvittot. HORNBACH-appen är tillgänglig i app-butiken eller i Google Play-butiken .
Alternativt kan du logga in på ditt HORNBACH kundkonto och klicka på "Mina köp" och sedan “Registrera E-kvitto". Ange det 20-siffriga streckkodnumret, kvittots totala belopp och bekräfta genom att klicka på "Registrera E-kvitto".
Var hittar jag streckkodnumret?
Streckkodnumret finns på kvittot direkt ovanför streckkoden. Det är ett 20-siffrigt nummer som alltid börjar med "555".
När visas mitt E-kvitto på kundkontot?
Ditt E-kvitto är tillgänglig på ditt HORNBACH-kundkonto så snart det anges.
I enskilda fall kan det ta lite längre tid tills kvittot lagras som ett e-kvitto på HORNBACHs kundkonto.
Spara ditt fysiska kvitto till dess att E-kvittot visas på kundkontot.
Är E-kvitto ett dokument som erkänns i skattelagen?
Nej, du behöver fortfarande det ursprungliga kvittot för skatteändamål.
Hur länge sparas mitt E-kvitto på HORNBACHs kundkonto?
För alltid. E-kvitton sparas permanent i HORNBACH-kundkontot.
E-kvittot raderas endast om ditt HORNBACH kundkonto raderas. Du kan antingen ta bort kundkontot själv eller så kan det göras automatiskt om du inte har loggat in på ditt HORNBACH kundkonto på två år. Vid automatisk radering kommer du att få ett meddelande i förväg via e-post.
Kan jag ta bort ett eller flera E-kvitton från mitt HORNBACH kundkonto?
Ja, det är möjligt att ta bort enskilda e-kvitton.
Hur länge kan jag retroaktivt länka mitt kvitto till HORNBACH kundkonto?
Man kan registrera ett fysiskt kvitto upp till 365 dagar efter inköpsdatumet.
Kan kvitton som skapades innan mitt kundkonto kopplas i efterhand till mitt kundkonto?
Ja, kvitton kan vara upp till 365 dagar gamla innan de aktiveras som E-kvitto i HORNBACH-kundkontot. Även om det inte fanns något kundkonto vid köpet.
Kan jag länka mitt returkvitto till mitt kundkonto?
Du behöver inte ange returkvitton själv. Om du returnerar köpta varor och mottagandet av det ursprungliga köpet lagrats i ditt HORNBACH-kundkonto lägger vi automatiskt till de returnerade artiklarna åt dig.
Kan kvitton från andra HORNBACH-länder också kopplas?
Nej, bara kvitton från Svenska HORNBACH-butiker kan länkas.