0 Önskelista 0 Varukorg
HORNBACH Göteborg Öppettider
Minelundsvägen 8
417 05 Göteborg

order-goteborg@hornbach.com
+46 31-7799300
mån - fre: 06:00 - 20:00  
lör: 08:00 - 18:00  
sön: 09:00 - 18:00  
2024-03-28 06:00 - 20:00  
2024-03-29 09:00 - 18:00  
2024-03-30 09:00 - 18:00  
2024-03-31 09:00 - 18:00  
2024-04-01 09:00 - 18:00  
Du skrev ut den här informationen den 2024-03-19 klockan 09:50. Observera att priserna på världsmarknaden och kortfristiga reaktioner kan göra att priserna ändras och därför kan avvika från din utskrift. Tack för din förståelse.
FAQ

Frågor och svar om Smarta Hem

Frågor och svar om Smarta Hem

Är Smarta Hem-tekniken okänd mark för dig? Oroa dig inte, du är inte ensam. Vi har sammanställt de vanligaste frågorna och svaren här.

Generella frågor om Smarta Hem

Vad är en gateway?

En gateway är en central styrenhet i ett Smart Home-system. Ofta används också beteckningarna kontroller eller hubb. Ett systems kommunikation går via gatewayen. Gatewayen fungerar som en förbindelse mellan mobil, surfplatta eller dator och de enheter som är anslutna till systemet (sensorer & aktuatorer).

Kan jag installera Smarta Hem-produkter själv?

De flesta Smarta Hem-produkter kan börja användas snabbt och enkelt utan förkunskaper. Endast de inbyggda enheter och styrningar för centraluppvärmning rekommenderar vi att installationen utförs av en fackman.

Hur lång tid tar det att installera ett Smart Hem-system?

Generellt kan man säga att Smarta Hem-produkter kan installeras utan några större svårigheter. De flesta Smarta Hem-produkter är trådlösa och kommunicerar via protokoll för trådlös kommunikation, så att du slipper irriterande kabeldragningar. Endast centralenheten (även kallad gateway eller hubb) ansluts via kabel till bredbandsroutern och till ett eluttag. Det tar i genomsnitt ca 15 minuter att ta ett system i bruk, naturligtvis beroende på hur omfattande systemet är.

Vilken räckvidd har den trådlösa anslutningen för Smarta Hem-produkter?

Räckvidden beror på vilket protokoll för trådlös kommunikation produkterna använder. Tillverkare använder olika protokoll för trådlös kommunikation, och det finns idag ingen enhetlig standard. Därför är det svårt att ange exakta uppgifter.

Den trådlösa räckvidden beror, precis som wifi-signalen, på byggnadens konstruktion. Exempelvis påverkar extra tjocka väggar negativt på signalstyrkan. För att säkerställa en heltäckande signalstyrka i ditt hem är många sensorer & aktuatorer utrustade med en signalförstärkare. Man talar om en repeaterfunktion. Liknande repeaters kan också köpas separat. De sätts bara i eluttaget och förstärker då signalen, exempelvis om man har flera våningar.

Behöver jag internetanslutning för Smarta Hem-produkter?

Eftersom händelsemeddelanden, exempelvis ett mejl vid händelse av ett larm, skickas via internet så krävs en internetuppkoppling.

Kan jag spara pengar med Smarta Hem-produkter?

Med smarta produkter kan du slå på produkterna när de verkligen behövs, exempelvis ljusstyrning med hjälp av rörelsedetektorer. Även värmestyrningen kan optimeras utan större ansträngning. Du kan använda en smart radiatorventil för att exempelvis programmera uppvärmningstider och med hjälp av fönsterkontakter automatiskt anpassa uppvärmningseffekten om du öppnar fönstret för att vädra. Effektiv användning och därav följande energibesparing syns i plånboken.

Kan jag använda Smarta Hem-produkter i en hyreslägenhet?

Ja! Smarta Hem passar perfekt för hyresbostäder. De flesta Smarta Hem-produkter kan monteras utan att man behöver borra och skruva. Det betyder att du vid en flytt kan avlägsna produkterna utan att lämna några spår efter dig. Eftersom produkterna kommunicerar trådlöst med varandra kan de monteras ner på några minuter och installeras på nytt i din nya bostad.

Hur fungerar dataöverföringen, är den säker?

Ja. Sensorerna och aktuatorerna kommunicerar via krypterade protokoll för trådlös kommunikation med gatewayen. Även när du är på språng så krypteras överföringen via mobiltelefon eller surfplatta.

Frågor om GARDENA smart system

Var hittar jag produkt- och serienumret till min GARDENA robotgräsklippare?

Det niosiffriga produktnumret (PNC), som framför allt behövs för registrering av produkten, hittar du på din robotgräsklippares typskylt (exempel på ett produktnummer: 966969701).

Hur uppdateras GARDENA Gateway?

Gatewayen uppdateras automatiskt så snart en uppdatering är tillgänglig. Du får en notis i din smartapp som du ska godkänna. Notera att om du inte uppdaterar så kan detta på längre sikt påverka användbarheten av ditt GARDENA smart system. Vi rekommenderar att alltid uppdatera de smarta enheterna.

Hur uppdaterar Smart Sensor sin programvara?

Mätningar av omgivningsfaktorer utförs regelbundet enligt definierade intervall och data uppdateras motsvarande.

Hur mäter Smart Sensor fuktigheten?

Markfuktigheten mäts i en speciell mätprocedur. Sensorspetsen värms under en definierad tidsperiod och därefter tas en avkylningskurva fram. Utifrån dessa uppgifter fastställs markfuktigheten.

Min bevattningsdator kan bara öppnas och stängas manuellt. Varför?

Enligt erfarenhet är då en regn- eller fuktighetssensor eller åtminstone en anslutningskabel för en sensor ansluten som på grund av en kortslutning blockerar de automatiska programmen. Detta kontrolleras genom att anslutningskabeln i bevattningsdatorn dras ur och ett automatiskt program körs.

Frågor om Philips Hue

Vad är Hue Go?

Den första portabla armaturen från Philips. För dig betyder detta en ny nivå av flexibilitet. Hue Go kan användas överallt i hemmet, även på platser där du redan använder Hue-lampor, Bloom eller Iris. Det går även att experimentera med ljus utomhus tack vare det integrerade batteriet. Du kan välja en av de förprogrammerade ljusscenerna på enheten. Alternativt kan du styra Hue Go med din mobiltelefon/surfplatta och Hue-bryggan. Då kan du använda alla funktioner. Hue Go förenar Hue-lampornas högkvalitativa vita ljus med de kraftfulla färgerna i Bloom och Iris.

Vad är Philips Hue LightStrip+?

Philips Hue LightStrip+ är den mest flexibla LightStrip från Philips. Den kan böjas, formas hur som helst och vridas i alla riktningar. Du kan förlänga Hue LightStrip+ upp till tio meter och därmed belysa hela rum. Med ett ljusflöde på 1 600 lm på två meters längd kan Hue LightStrip+ användas både i dekorativa och funktionella syften.

Vilka enheter stöds?

Bekväm ljusstyrning med mobiltelefonen, när och varifrån du vill. Detta är möjligt ned Philips Hue App för iOS och Android. Ladda helt enkelt ner och sätt igång. Kontrollera i Apple App Store eller Google Play Store vilken version av iOS eller Android som krävs för att du ska kunna använda Hue App på din enhet.

Appen meddelar mig om kommande uppdatering. Vad gör jag nu?

Om appen talar om för dig att programvaran inte längre är aktuell ska du köra uppdateringen. Dra inte ut på det mer än fyra veckor. Senast då måste systemet uppdateras av säkerhetsskäl. När du uppdaterar, tänk på att bryggan måste vara ansluten till internet och appen till "My Hue"-kontot. Alla lampor och armaturer som ska uppdateras måste vara anslutna till eluttaget. Starta programvaruuppdateringen genom att gå till programvaruuppdatering i inställningarna och trycka på den orange "Uppdatera"-knappen.

Hur lång tid tar uppdateringen av programvaran?

För en Hue-brygga tar en uppdatering av programvaran upp till tre timmar, för en Hue-lampa är den slutförd redan efter en minut. Under uppdateringen och så länge kontrollamporna blinkar, kan enheterna inte styras.

Hur många Hue-produkter kan vara anslutna till en brygga?

Upp till 50 Philips Hue-lampor, armaturer eller brytare kan anslutas.

Vad ska jag göra om dimmern inte fungerar?

Har du avlägsnat den tunna plastremsan som skjuter ut ur batterifacket? Om inte, så gör det nu. Kontrollera att räckvidden till dina lampor inte är mer än 12 meter. OBS! Om du har placerat dimmern på en metallyta kan detta påverka dimmerns räckvidd. Din dimmer fungerar om den gröna LED-lampan lyser när du trycker på en knapp. Se efter om väggkontakten är påslagen. Utför ett ZigBee-kanalbyte om inte något av detta hjälper.

Hur lägger jag till Philips Hue-lampan till dimmern?

Håll fjärrkontrollen på 15cm avstånd från lampan och håll "I" intryckt i 10 sekunder tills LED-lampan på dimmern lyser grönt. Under processen kommer lampan att blinka ett flertal gånger.

Dimmern sänder inte längre signaler till systemet. Vad ska jag göra?

Håll alla fyra knapparna intryckta tills LED-lampan lyser grönt. Efter 30 sekunder borde allt fungera igen

Frågor om Eglo Crosslink

Vilka funktioner är möjliga med Crosslink-produkter?

Nya funktioner är bland annat det skyddade Bluetooth-nätverket, nätverksräckvidden som kan utvidgas obegränsat, 50 olika Crosslink-armaturer som kan styras samtidigt och simultan styrning av flera användare.

Hur fungerar styrningen av produkterna?

Produkterna kan antingen styras med Crosslink-fjärrkontrollen eller bekvämt varifrån och när som helst med mobiltelefonen eller surfplattan i den kostnadsfria appen.

Förbrukar lamporna energi i standbyläge?

I standbyläge förbrukar en ljuskälla med en nominell effekt på 9 watt under 0,5 watt. Livslängden för en ljuskälla ligger på cirka 20 000 timmar.

Varför behöver jag registrera mig för Smart Control-appen?

Genom registreringen säkerställs den säkerhet som behövs. Ingen annan användare har då åtkomst till lamporna, utom när du tillåter det. Registreringen tar mindre än 30 sekunder. När du öppnar appen behöver inga nya uppgifter anges. Enhetsinformation, favoriter, inställningar och grupper sparas i molnet.

Kan Crosslink-produkterna användas med flera enheter?

Crosslink-produkterna kan utan problem användas med flera enheter. Vid inloggningen kan samma användaruppgifter användas som de i den ursprungliga registreringen. Notera att det kan uppstå problem vid samtidig hantering. Svep enhetsöversikten neråt vid problem och stäng av Bluetooth-tjänsten en kort stund och slå på den igen. Därefter borde alla anslutna armaturer visas och kunna styras i appen

Kan jag återställa sensorn till fabriksinställningarna?

Ja. Håll knappen på sensorn nertryckt i ca 10 sekunder. Om den därefter blinkar hela tiden har sensorn återställts.

Gör ditt hem smartare

upp