Önskelista 0 Varukorg 0

Allmänna köpvillkor

Allmänna köpvillkor

HORNBACHs allmänna köpvillkor.

Lästid: 20 min.

Köpvillkorens gällande

Dessa köpvillkor gäller alla beställningar som genomförs på webben eller i varuhuset, undantaget "Reservera & hämta" för näringsidkare.

Läs om köpvillkor för "Reservera & hämta" för näringsidkare (PDF, 130 kB) >>

Kontakt

När du som kund gör en beställning via HORNBACHs webbshop ingår du ett avtal med HORNBACH.
Med ”HORNBACH” avses följande bolag:

Bolag: Hornbach Byggmarknad AB
Organisationsnummer: 556613-4853
Adress: Aröds Industriväg 66, 417 05 Göteborg
Telefon: 031 77 99 200
E-post: info@hornbach.se

Tillämpad lag

För dig som handlar som privatperson tillämpar HORNBACH följande lagar:
Konsumentköplagen >>
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler >>

För dig som handlar som näringsidkare tillämpar HORNBACH följande lagar:
Köplagen >>
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler >>

Avtalsspråk

Gällande avtalsspråk är svenska.

Beställning

Vid beställning uppstår ett avtal först när HORNBACH har bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse som skickas till den e-postadress som du anger vid beställningen. Orderbekräftelsen genereras automatiskt, och ses inte över manuellt. Vad gäller "Förskottsbetalning i varuhuset" samt "Reservera & hämta" bekräftas beställningen först när betalningen är utförd.

Vid eventuella skrivfel gällande pris eller leveranstid förbehåller vi oss rätten att korrigera dessa. Detta gäller endast innan ingått avtal, utöver detta gäller 32§ i avtalslagen.

Hornbach.se har inget krav på lägsta ordersumma.
Man måste vara 18 år eller äldre för att få handla på Hornbach.se.

Bruksanvisningar och manualer

Bruksanvisningar och manualer kan antingen laddas ner digitalt på vår hemsida eller medfölja produkten vid leverans i fysisk form.

Falska beställningar

I de fall då vi misstänker bedrägligt beteende eller annan oegentlighet så annullerar vi ordern och ärendet polisanmäls.

Avbryta beställning

Det går tyvärr inte att avbryta en order när den väl är lagd. För oss är det viktigt att varje beställning kan behandlas så snabbt som möjligt. Om du inte behöver de produkter som du har beställt, kan du enkelt göra en retur inom reglerna för ångerrätt.

Priser

Alla priser anges i SEK, och är inklusive moms och andra skatter.
Priserna i webbshoppen och i varuhusen är samma.
Aktuellt pris vid försäljningstillfället är giltigt.

Lågprisgaranti

Om du hittar en identisk vara billigare hos en konkurrent ger vi dig detta pris – och för din information får du ett ytterligare avdrag på 10% som ett litet tack, så att säga. Det är ju nämligen egentligen vår uppgift att alltid ha uppsikt över alla priser.

HORNBACHs prisgaranti gäller även företagskunder.
Läs mer om hur du går tillväga för att utnyttja din prisgaranti när du handlar på Hornbach.se >>

Undantag

Lågprisgarantin gäller inte:
• För servicetjänster eller special- och måttanpassade produkter.
• Vid utförsäljning, auktioner, för priser som bara avser begränsad kundkrets, andra aktörers prisgarantier eller ospecificerade fördelar eller bonusar.
• Om priset systematiskt understiger HORNBACHs inköpspris.
• Mellan olika Hornbach-varuhus.
Läs mer om lågprisgarantin >>

Betalning

Säkra betalningslösningar:
Hornbach.se använder krypteringstekniken SSL (Secure Socket Layer) för att kryptera personlig information, adress och kontokortsnummer. Med SSL kan information sändas säkert på Internet och ingen obehörig kan läsa informationen.

Betalningsalternativ

• Reservera & hämta
För tjänsten "Reservera & hämta" är det inte möjligt att betala för varorna via webbshoppen. Betalningen görs i valt varuhus, med kontanter, kort, ProjektVärldskort eller Företagskort.

Klarna Dela Upp (Delbetalning)

Vår partner för att bearbeta betalningen är Klarna Bank AB (publ). Med Klarna delbetalning delar du upp betalningen och fördelar kostnaden för ditt köp på betalningar månadsvis. Efter att du har bekräftat beställningen kommer du att vidarebefordras till Klarna, där du väljer önskad månadskostnad. Mer information om köp av Klarna delbetalning finns hos Klarna kundservice.
De fullständiga villkoren för delbetalningsköp kan hittas här. Om du har några frågor om din betalning hjälper Klarna Bank AB kundtjänst gärna till.

Gå till Klarnas kundtjänst >>

Klarna Få först. Betala senare. (Faktura 14 dagar)

Vår partner för bearbeta av fakturaköpet är Klarna Bank AB (publ). När du handlar med Få först. Betala senare hos Klarna får du varorna först, och har sedan 14 dagar på dig att betala dem med Klarna. När varorna skickas, skickar Hornbach fakturan via e-post. Du kommer även att få betalningsinformation separat från Klarna via e-post. Överför endast fakturabeloppet till bankuppgifterna från Klarna.

Läs mer om Klarna fakturaköp >>
De fullständiga villkoren för fakturaköp hittar du här. Om du har några frågor om din betalning hjälper Klarna Bank AB kundtjänst gärna till.

Gå till Klarnas kundtjänst >>

Direktbetalning via banköverföring

Direktbetalning är möjlig för dig med konto på Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank. Vid betalningen slussas du automatiskt till din internetbank där du loggar in på vanligt sätt och gör din betalning direkt via banken.

Förskottsbetalning i varuhuset

Betalningen görs i valt varuhus innan HORNBACH hanterar din order. Välj, väl på plats, om du vill betala med kontanter, kort, ProjektVärldskort eller Företagskort.

Kortbetalning

Tillåtna kort för betalning är VISA och Mastercard. Vid betalning med kort anges kortnummer, kortets giltighetstid samt CVC-koden. Hornbach.se använder en säkerhetsstandard som kallas 3D-Secure, framtagen av VISA och Mastercard. Betalning sker genom SIX Payment Services som är PCI DSS-certifierade och uppfyller således alla säkerhetskraven när det gäller bank- och kreditkortstransaktioner som därmed ställs. All information krypteras med 128-bitars SSL-kryptering, vilket förhindrar obehörig att komma åt kortuppgifter. Kortnummer lagras ej av Hornbach efter genomförd transaktion. Det totala beloppet för ordern reserveras direkt på ditt konto, men dras först vid leverans av ordern.

Paypal

När du bekräftat din order genomförs betalningen via Paypal.com där du via ditt Paypal-konto kan betala med ett flertal olika kort. Var noga med att vänta tills du blir tillbakaskickad till vår webbplats efter genomförd betalning så vårt system får information att köpet är genomfört.

"HORNBACH-app" och "HORNBACH rums- och utomhusplanerare"

• Användaren förbinder sig att inte använda "HORNBACH-appen" och "HORNBACH rums- och utomhusplanerare" (nedan kallat "programvaran") på ett sätt som kan uppfattas rasistiskt, diskriminerande, pornografiskt, politiskt extremt, på annat sätt olagligt eller kan riskera att äventyra skydd av minderåriga. Användaren får inte heller, i och med användandet av programvaran, bejaka syften som strider mot officiella regler eller krav.

• Användaren förbinder sig att inte ladda upp några foton till programvaran som innehåller personuppgifter. Detta inkluderar all information som hänför sig till en identifierad eller identifierbar fysisk person. En fysisk person anses vara identifierbar, om han eller hon kan identifieras direkt eller indirekt, särskilt genom att tilldela en identifierare såsom ett namn, ett identifikationsnummer, platsdata, en online-identifierare eller andra specifika egenskaper; exempelvis uttrycket av den fysiska, fysiologiska, genetiska, psykologiska, ekonomiska, kulturella eller sociala identitet för denna fysiska person. Exempel i förevarande fall är foton som visar personer eller dokumenterar innehåll med information om människor.

• Med “HORNBACH rums- och utomhusplanerare” har användaren möjlighet att ladda upp sina egna bilder utan personlig information (se punkt 2) till servrarna hos ESIGN Software GmbH (nedan kallad ”ESIGN”) som används av HORNBACH, Warmbüchenstraße 17, 30159 Hanover. Som en del av en automatiserad bearbetning av bilderna erbjuder HORNBACH sedan användaren att använda fototjänsten för att redigera sina egna rumsbilder och att designa golv så att de passar förhållandena hemma. Om användaren sedan inte tar bort de överförda bilderna, sparar ESIGN dem i 30 dagar efter den sista bearbetningen, för att användaren ska kunna använda dessa bilder igen under denna period. Om användaren inte tar bort sina bilder omedelbart efter användning, ger användaren ESIGN rätten att under denna tid använda dessa bilder för att träna och förbättra sin igenkänningsalgoritm för golv.

Leverans

Merparten av våra leveranser uförs av PostNord, andra transportörer kan också förekomma. Beroende på försändelsens storlek och vikt, skickas dina varor antingen till ombud eller till din tomtgräns.

Fraktkostnad

Fraktpriset bestäms i första hand av vikten på produkterna i beställningen. För att enklast se fraktpriset på beställningen lägger du önskat antal produkter i varukorgen. Klicka sedan ”Varukorg” för att få se en översikt över produkterna samt fraktpris/fraktpriser.

Leveranstid

• Leveranstid är normalt 2-5 arbetsdagar. Avvikelse kan ske vid leverans till glesbygd eller för produkter med upp till sju (7) arbetsdagar från ordertillfället.
• Specialtillverkade/måttbeställda varor måste beställas från fabrik och dessa produkter har oftast en längre leveranstid som i vissa fall ligger på cirka 8 till 10 veckor. Dessa avvikelser specificeras på respektive produktsida.
• Kranbilsleveranser kan i vissa fall medföra ett dygns extra leveranstid.

Vid leverans av pall och större paket aviseras du per SMS dagen före. I SMSet erbjuds du att via en länk ange önskad leveranstid.

Den angivna leveranstiden börjar räknas den första arbetsdagen efter mottagandet av beställningen. Detta med undantag för betalsättet ’Förskottsbetala i varuhuset’, då leveranstiden börjar räknas först när du har varit inne på varuhuset och fullgjort betalningen.

Ytterligare information angående leverans skickas till er e-postadress så snart som varorna lämnar lagret.

Leveranssätt

Paket upp till 20kg och med maxlängd 150cm, samt längd + omkrets <300cm, kommer att levereras till ett ombud nära din angivna leveransadress.
Övriga sändningar kommer att levereras till din angivna leveransadress.

Leverans till öar

Om du som kund önskar leverans till ö som saknar broförbindelse, avtalas leverans särskilt för pris, leveranstid och leveranssätt. För dessa fall levererar vi till närmaste kajplats med adress på fastlandet, där kund själv ansvarar för att ta emot leveransen och att sedan ombesörja vidare transport till ö. Uppge redan vid beställning om ni önskar leverans till ö, då vissa varor måste emballeras ytterligare. Kontakta vår kundtjänst för att få ett korrekt transportpris. Gotland omfattas inte av dessa särskilda villkor.

Kranbilsleverans

Produkter som är för tunga eller för stora för vanlig leverans kommer istället att levereras med kranbil, exempelvis produkter så som större spabad eller större växthus. Leverans av dessa produkter är endast möjlig där kranbil kan komma fram och har möjlighet att lasta av produkten. Bedömer transportören att det inte är möjligt att lyfta produkten fram till kundens port eller grind, måste kunden själv ordna med vidare transport ifrån den plats dit transportören närmast har möjlighet att lasta av produkten.

Kranbilsleveranser kan i vissa fall medföra ett dygns extra leveranstid. Vid frågor gällande frakt och fraktkostnad, var vänlig kontakta vår kundservice på 031-77 99 799 eller via webbshop@hornbach.se.

Skrymmande gods - Godkänt leveransområde

Leverans av skrymmande gods sker i södra och centrala Sverige. Exkl postnr 32, 48, 49, 62, ≥82. Vi levererar också till Sveriges öar, förutsatt att de kan nås direkt med lastbil utan påtvingade stopp (exempelvis färja). Uppdraget utförs med lastekipage på 24 meter som lastas och lossas själva av chaufför med en påhängstruck eller kran i transportörens val.

Skrymmande gods - Avisering

Transportör aviserar dagen innan leverans till kunden via telefon eller SMS. Alla kunder får ett SMS om kunden har svenskt mobilnummer. Transportör SMS:ar automatiskt vid definitiv bokning.

Skrymmande gods - Lossning hos kund
Lossning sker på, av kund, anvisad plats. Vid skador som upptäcks fotograferas den skadade artikeln. GPS-koordinater inkl. datum sparas i transportörens dator som en leveransbekräftelse. Följesedel lämnas hos kund. Fotografi av godset med omgivning sparas i transportörens databas. Detta kan senare komma att användas som leveransbevis.

Skrymmande gods - Övriga leveransvillkor

• Du som kund svarar för att tillfarten till leveransplatsen har en vägbredd på minimum 3,5 meter med frihöjd 4,5 meter (grenfritt) samt har bärighet för tung lastbil. Vintertid ska tillfarten vara snöröjd och sandad. Risk för snöras ska undanröjas av kund för att ge chauffören en säker arbetssituation.
• Chauffören kan vägra leverans om kundens ansvarspunkter inte uppfylls. Bomkörning kommer att debiteras kund.
• Chauffören ska vägra lossning om risk för skada eller olycka föreligger.
• Lossning sker med terränggående påhängstruck som har en vikt på 2,3 ton.
• Varorna levereras till tomtgräns eller uppgjord, av kund, uppmärkt lossningsplats.
• Transportören eller HORNBACH ansvarar inte för markskador pga för dåligt underlag.
• Kunden godkänner att transportören kan lossa varan utan påskrift från kund, bevis för leverans är bilens GPS positionering med koordinater och klockslag. Fotografi ska också tas på varan med omgivning av chaufför. Efter lossning övergår ansvaret för godset på kunden.
• Vid leverans där det tillkommer extrakostnader ex. färjeavgifter debiteras HORNBACH dessa kostnader.

Läs mer om skrymmande gods >>

Transportskador

HORNBACH står för alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig. Om du vid mottagandet mot förmodan skulle upptäcka att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att direkt på plats anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan du kvitterar leveransen.

Efter det anmäler du skadan till vår kundservice, så att vi kan hjälpa dig med reklamationen, på ett så bra sätt som möjligt. Detta gäller även eventuella dolda skador. Synlig skada ska helst anmälas till oss samma dag som leverans. Dold skada ska helst anmälas till oss inom fem (5) arbetsdagar från leveransmottagandet. Det är därför viktigt att du packar upp och inspekterar dina produkter noggrant direkt efter leverans.

Använd inte en fraktskadad produkt

Om skada har uppstått så får du inte använda produkten. Du ska istället omgående kontakta vår kundservice på 031-77 99 799 eller via webbshop@hornbach.se. Spara även emballaget, så att skadan kan besiktigas vid handläggning av skadeärendet. Beroende på skadans omfattning byts produkten antingen ut eller så skickas en reparatör hem till dig för att åtgärda felet.

Vid eventuella reklamationer som inte beror på felaktigheter till följd av HORNBACHs agerande står kunden för transportkostnader samt transportrisker.

Delad leverans

Vid större beställningar, eller när ordern innehåller varor från flera olika tillverkare, kan det hända att ordern måste delas upp i flera leveranser. Detta kan exempelvis medföra att leverans sker vid fler än ett tillfälle. Vid delad leverans tillkommer inga extra kostnader för dig som kund utöver det som är definierat vid köptillfället. Vid frågor om delad leverans, ta kontakt med vår kundservice på 031-77 99 799 eller via webbshop@hornbach.se.

Ändring av leveransadress efter att ordern är lagd

När ordern väl har lämnat lagret, går det tyvärr inte att ändra leveransadressen. Det är därför extra viktigt att du som kund ser till att leveransadressen är helt korrekt, innan order genomförs och godkänns.

Utanför Sverige

Hornbach.se levererar och administrerar enbart order inom Sverige. För leverans till andra europeiska länder, besök någon av följande webbplatser: hornbach.de, hornbach.at, hornbach.nl, hornbach.lu, hornbach.cz, hornbach.ch, hornbach.sk, hornbach.ro.

Leveransförseningar

Om leveransförsening uppstår, meddelar HORNBACH kunden. Om du inte godkänner det nya leveransdatumet, har du som kund rätt att häva köpet. Vid de tillfällen där du har betalat i förskott och vill häva köpet på grund av försenad leverans, får du pengarna tillbaka senast 14 dagar efter hävningen. HORNBACH friskriver sig alla krav från företagskunder gällande ersättning på grund av leveransförseningar, så som förlorad affärsinkomst eller andra ekonomiska förluster.

Du ansvarar för att de adress- och telefonuppgifter som är registrerade är korrekta och uppdaterade. HORNBACHs skyldighet att informera om leveransförseningar skall anses vara uppfyllt om HORNBACH kontaktat dig på de kontaktuppgifter du senast registrerat i Hornbach.se. Uppgifter kan uppdateras under ”Mina sidor” på Hornbach.se.

Force Majeure

HORNBACH ansvarar inte för leveransförseningar som beror på omständigheter som står utanför HORNBACHs kontroll, såsom för HORNBACH oförutsebara, oundvikliga omständigheter som inträffar efter kundens reservation av varor eller som förblivit okända för HORNBACH efter kundens reservation. Det gäller även vid strejk, brand, översvämning, arbetskonflikt, driftsstörningar samt vid ändringar i lagar och förordningar som inte hänför sig till HORNBACHs normala operativa risk.

Detta gäller även om dessa faktorer påverkar HORNBACHs juridiska ombud, agenter eller underleverantörer.

För det fall någon omständighet som framgår av stycket ovan inträffar, är HORNBACH berättigad att förlänga leveranstiden motsvarande den tid som den hindrande omständigheten kvarstår samt en rimlig tilläggstid för uppfyllelse av sina åtaganden.

Om HORNBACH meddelar kunden att den hindrande omständigheten omöjliggör leverans inom en rimlig tid, har både HORNBACH och kunden rätt att avbeställa varorna. Detta gäller dock ej vid omständigheter som endast leder till tillfälliga och obetydliga förseningar. Kundens rättigheter enligt lag påverkas inte i detta avseende.

Ångerrätt

• Konsument och Företag:
Kunden har enligt lag rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan utan att behöva uppge någon speciell anledning, dock har HORNBACH hela 30 dagars öppet köp. Vid åberopande av ångerrätt/öppet köp står du som kund för kostnaden för returfrakten samt för eventuella transportskador som uppkommer vid returnerandet av varan.

För kunder som innehar ett HORNBACHs ProjektVärldskort eller Företagskort gäller hela 90 dagars öppet köp.

Ansök om ProjektVärldskort >>

Produkter som undantas ordinarie ångerrätt och öppet köp

• Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Hornbach.se uppmärksammar härmed dig som kund att enligt 5§ gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål.
• Ångerrätten gäller ej för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal. Levande växter, fiskar och bruten färg är undantagna ångerrätten.
• Varor med brutna förpackningar som inte är lämpliga att sälja vidare, på grund av hälsoskäl eller hygien är undantagna.

Så går returen till:

För att utöva din ångerrätt skickar du ditt meddelande om att frånträda avtalet till Hornbach. Hornbach ser helst att du skickar meddelandet via e-post på webbshop@hornbach.se eller via Hornbachs kontaktformulär.
Det går också bra att skicka meddelandet via post eller e-post enligt de uppgifter som framgår av din orderbekräftelse. Om du vill kan du använda HORNBACHs ångerblankett eller konsumentverkets ångerblankett.

Adress för retur
HORNBACH Webbshop
Leveranscentral
Fittjavägen 24
SE-145 53 Norsborg

Retur för produkt köpt i varuhus
Produkter som är köpta eller hämtade i varuhus ska returneras i det varuhus där inköpet skett.

Kostnad för retur

Du som kund står för kostnaden för returfrakten. Normalt bokar HORNBACH returförfarandet. Utifall du som kund skulle vilja returnera din order på egen hand så gäller cirkapriser nedan. Priser nedan kan skilja från verklig kostnad utifrån var dessa skickas.
Exempel på returfraktkostnad om du som kund själv bokar returen:

  • ca. 200-300 kr - Returfrakt Paket
  • ca. 950-2500 kr - Returfrakt Pall

Returfraktkostnad om HORNBACH bokar returen:

  • 99 kr - Returfrakt MyPackCollect (Paket med vikt under 20 kg, längd under 150 cm)
  • 199 kr - Returfrakt MyPackHome (Paket med vikt mellan 20 och 35 kg, längd under 175 cm)
  • 399 kr - Returfrakt Paket XL (Vikt under 35 kg, längd över 175 cm)
  • 499 kr - Returfrakt Halvpall (Halvpall (60x80cm) max 220 cm höjd)
  • 799 kr - Returfrakt Pall under 500 kg (Pall (120x80cm), max 220 cm höjd)
  • 1199 kr - Returfrakt Pall över 500 kg (Pall (120x80cm), max 220 cm höjd)
  • 1200+ kr - Returfrakt Pall som överskrider ovan angivna mått och vikt
(Pris per paket/pall inkl. moms)

Det är viktigt att dessa punkter uppfylls för att din retur ska kunna godkännas:

• Produkten stämmer inte in på något av de undantag som specificeras under rubriken ”Produkter som undantas ordinarie ångerrätt”. Om du är osäker, kontakta vår kundservice.
• Du som kund ska kunna visa att produkten är köpt hos just HORNBACH, om detta efterfrågas. Detta kan göras med exempelvis kvitto eller orderbekräftelse.

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det att du skickar ditt meddelande inom 30 dagar från att du mottagit din produkt. Efter att du ångrat ditt köp är det upp till dig att lämna eller skicka varan till butiken på den adress som framgår av din orderbekräftelse. Varorna ska skickas senast 14 dagar efter den dag du meddelat HORNBACH om ditt beslut att utöva din ångerrätt.

Efter att HORNBACH mottagit ditt meddelande om att du vill frånträda avtalet kommer HORNBACH att betala tillbaka vad du betalat för varan. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med att HORNBACH mottagit ditt meddelande.

HORNBACH har dock rätt att vänta med återbetalningen till dess att du visat att du skickat tillbaka varan. När återbetalning av vad du betalat sker kan eventuellt avdrag komma att göras för varas värdeminskning, om värdeminskningen beror på att du hanterat varan i större omfattning än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper eller funktion eller om varan skadats.

HORNBACH använder samma betalningssätt vid återbetalning som det du använt vid ditt köp, om vi inte kommer överens om något annat.

Om du inte hämtar ut din beställning

Om du inte är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Du debiteras returkostnad för respektive produktgrupp för outlöst paket som gått i retur.

Reklamation

Om en vara du köpt visar sig på något sätt vara felaktig har du rätt att reklamera den. Som konsument har du rätt att reklamera senast tre år från köptillfället. Näringsidkare har rätt att reklamera senast två år från köptillfället. För vissa varor lämnas längre garantier, vilket då anges i varubeskrivningen.

Reklamation ska framföras inom skälig tid från det att du upptäckte eller borde ha upptäckt att varan var behäftad med fel. Reklamation inom två månader anses alltid vara inom skälig tid. Ditt kvitto eller orderbekräftelse gäller som garantibevis.

Om din leverans är felaktig, skadad eller ofullständig skall du inom skälig tid göra en reklamation. Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans.

Produktgarantin gäller endast ursprungliga produktionsfel, dvs. inte fel som uppstår vid egen förändring av varans funktion eller utseende.

Reklamera online

Via e-post till webbshop@hornbach.se - eller via vårt kontaktformulär.

Välj orsaken till kontakt: "Reklamation & retur" och Uppgifter om varuhuset: "Webbshop".

För detta behöver vi följande information från dig:
• En kort beskrivning av skador
• Utförliga bilder där skadan eller skadorna syns tydligt (max. 4 MB)
• Skadade föremål ska visas tillsammans på åtminstone ett foto

Vid en godkänd reklamation kommer HORNBACH skicka en fraktsedel för returnering av produkten. En retur som uppstår på grund av en reklamation bekostas av HORNBACH.

Reklamera i varuhus

Samtliga reklamationer kan också göras i våra varuhus. Medtag ditt kvitto. Om du reklamerar ditt onlineköp i ett av våra varuhus, kommer vi först att kontrollera om vi kan reparera den defekta produkten. Om detta inte är möjligt, får du naturligtvis pengarna tillbaka och du kan då välja att köpa en helt ny produkt.

Hitta addressen till ditt varuhus.

Boka inte hantverkare för tidigt

Var noga med att inte boka hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans. Detta gäller dock inte om omständigheter gör att det först vid montering går att se att varan ifråga är felplockad. Vid dessa fall kommer vi att åtgärda felet.

Återbetalning

Vid godkänd retur eller reklamation återbetalar HORNBACH beloppet senast 14 dagar från det att varan är åter HORNBACHs lager. Återbetalningen görs via den betalningsmetod som användes vid köpet.

Tvist

Konsument

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med vår kundservice. Om tvisten kvarstår tillämpar HORNBACH Byggmarknad AB s.k. alternativ tvistlösning. Det innebär att om du som konsument har ett krav som HORNBACH avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. HORNBACH förbinder sig då att följa ARN's utslag.


Allmänna reklamationsnämnden, Box 174 101 23 Stockholm.

Gå till ARN:s webbplats >>
Läs mer om alternativ tvistlösning för konsument på EU-kommissionens webbplats >>

• Företag

Tvister angående tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor, och därmed sammanhållande rättsförhållanden, ska avgöras i allmän domstol enligt svensk lag.

Miljöansvar

Vi är medlemmar i det nationella insamlingssystemet El-Kretsen. El-Kretsen samlar både in elektroniken och ser till att materialet återvinns, vilket är en förutsättning för en bättre miljö. Du kan enkelt lämna in alla gamla elektroniska apparater med yttermått max 25x25x25 cm hos oss oavsett var du köpt dem. Detta görs antingen i returkassan i något av våra varuhus eller hos alla de kommunala återvinningscentraler som omfattas av systemet.

För en komplett lista över återvinningscentraler i din kommun, vänligen se www.el-kretsen.se.

Ändring av allmänna villkor

HORNBACH äger rätt att ändra villkoren i dessa allmänna villkor om det är motiverat av ändringar i HORNBACHs strategi, kostnadsläge eller myndighetsåtgärder. Ändring av villkor kan aldrig få retroaktiv verkan.

Copyright

© 2017 hornbach.se

Allt material på vår webbplats, www.hornbach.se, är copyrightskyddat av HORNBACH Byggmarknad AB. Det innebär att alla texter, bilder, layout, design, illustrationer fotografier, logotyper och film är immateriella rättigheter av HORNBACH Baumarkt AG eller dess leverantörer är copyrightskyddade. För att använda material från vår webbplats krävs ett skriftligt tillstånd från HORNBACH Byggmarknad AB.

Om du vill ansöka om tillstånd till att använda skyddat material, kontakta info@hornbach.se. Alla varumärken och bilder som omnämns eller visas på vår webbplats är copyrightskyddade och/eller varumärkesskyddade till respektive ägare.

Läs mer om

upp

HORNBACH använder cookies. När du fortsätter surfa på vår sida godkänner du användandet av cookies. Mer information

x