Mina önskelistor 0 Varukorg
HORNBACH Göteborg Öppettider
Minelundsvägen 8
417 05 Göteborg

order-goteborg@hornbach.com
+46 31-7799 - 300
mån - fre: 06:00 - 20:00  
lör: 08:00 - 18:00  
sön: 09:00 - 18:00  
2024-12-24 09:00 - 14:00  
2024-12-25 stängd
Du skrev ut den här informationen den 2024-12-11 klockan 10:01. Observera att priserna på världsmarknaden och kortfristiga reaktioner kan göra att priserna ändras och därför kan avvika från din utskrift. Tack för din förståelse.

Dessa köpvillkor gäller alla beställningar som genomförs på webben eller i varuhuset, undantaget "Reservera & hämta" för näringsidkare.

När du som kund gör en beställning via HORNBACHs webbshop ingår du ett avtal med HORNBACH.
Med ”HORNBACH” avses följande bolag:

Bolag: Hornbach Byggmarknad AB
Organisationsnummer: 556613-4853
Adress: Aröds Industriväg 66, 417 05 Göteborg
Telefon: 031 77 99 200
E-post: info@hornbach.se

För dig som handlar som privatperson tillämpar HORNBACH följande lagar:
Konsumentköplagen >>
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler >>

För dig som handlar som näringsidkare tillämpar HORNBACH följande lagar:
Köplagen >>
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler >>

Gällande avtalsspråk är svenska.

Vid beställning uppstår ett avtal först när HORNBACH har bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse som skickas till den e-postadress som du anger vid beställningen. Orderbekräftelsen genereras automatiskt, och ses inte över manuellt. Vad gäller "Förskottsbetalning i varuhuset" samt "Reservera & hämta" bekräftas beställningen först när betalningen är utförd.

Vid eventuella skrivfel gällande pris eller leveranstid förbehåller vi oss rätten att korrigera dessa. Detta gäller endast innan ingått avtal, utöver detta gäller 32§ i avtalslagen.

Vi förbehåller oss rätten att begränsa kvantiteten vid omotiverat mängdinköp typiskt för våra projekt-, hemmafixar- och proffskunder.

Hornbach.se har inget krav på lägsta ordersumma.
Man måste vara 18 år eller äldre för att få handla på Hornbach.se.

Bruksanvisningar och manualer kan antingen laddas ner digitalt på vår hemsida eller medfölja produkten vid leverans i fysisk form.

I de fall då vi misstänker bedrägligt beteende eller annan oegentlighet så annullerar vi ordern och ärendet polisanmäls.

Kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 031-7799799 eller maila webbshop@hornbach.se med ditt ordernummer, så hjälper vi dig att se om en annullering är möjlig. Observera att vi inte kan annullera en order som har börjat packas eller redan är skickad.

Alla priser anges i SEK, och är inklusive moms och andra skatter.
Priserna i webbshoppen och i varuhusen är samma.
Aktuellt pris vid försäljningstillfället är giltigt.

Om du hittar en identisk vara billigare hos en konkurrent ger vi dig detta pris – och för din information får du ett ytterligare avdrag på 10% som ett litet tack, så att säga. Det är ju nämligen egentligen vår uppgift att alltid ha uppsikt över alla priser.

HORNBACHs prisgaranti gäller även företagskunder.
Läs mer om hur du går tillväga för att utnyttja din prisgaranti när du handlar på Hornbach.se >>

Lågprisgarantin gäller inte:
• För servicetjänster eller special- och måttanpassade produkter.
• Vid utförsäljning, auktioner, för priser som bara avser begränsad kundkrets, andra aktörers prisgarantier eller ospecificerade fördelar eller bonusar.
• Om priset systematiskt understiger HORNBACHs inköpspris.
• Mellan olika Hornbach-varuhus.

  • Notera att fraktpris inte ingår i prisgarantin

Läs mer om lågprisgarantin >>

Säkra betalningslösningar:
Hornbach.se använder krypteringstekniken SSL (Secure Socket Layer) för att kryptera personlig information, adress och kontokortsnummer. Med SSL kan information sändas säkert på Internet och ingen obehörig kan läsa informationen.

Swish är en enkel och säker mobil betalningstjänst som låter dig betala direkt från ditt bankkonto med hjälp av mobilen. När du väljer att betala med Swish, behöver du endast öppna Swish-appen och godkänna betalningen med Mobilt BankID. Summan dras direkt från ditt bankkonto och överförs till oss på några sekunder. För att kunna använda Swish behöver du ha tjänsten aktiverad hos din bank.

Swish är tillgängligt för kunder som har ett bankkonto i en av de svenska banker som samarbetar med Swish. För närvarande gäller Swish för betalningar upp till 150 000 SEK, men specifika gränser kan variera beroende på din bank. Inga extra kostnader tillkommer för dig som kund vid betalning med Swish.

Vid godkänd retur återbetalas summan via Swish till samma bankkonto som användes för betalningen. Återbetalningar behandlas normalt inom 1–2 arbetsdagar efter att vi mottagit och bearbetat din retur. Återbetalningen sker i realtid så fort den är godkänd, vilket innebär att pengarna syns på ditt konto omedelbart efter att återbetalningen har genomförts.

Vår partner för att bearbeta betalningen är Klarna Bank AB (publ). Med Klarna delbetalning delar du upp betalningen och fördelar kostnaden för ditt köp på betalningar månadsvis. Efter att du har bekräftat beställningen kommer du att vidarebefordras till Klarna, där du väljer önskad månadskostnad. Mer information om köp av Klarna delbetalning finns hos Klarna kundservice.
De fullständiga villkoren för delbetalningsköp kan hittas här. Om du har några frågor om din betalning hjälper Klarna Bank AB kundtjänst gärna till.

Gå till Klarnas kundtjänst >>

Vår partner för att bearbeta fakturaköp för privatpersoner är Klarna Bank AB (publ). När du handlar med Klarnas "Få först. Betala senare." hos HORNBACH får du varorna först, och har sedan 30 dagar på dig att betala dem med Klarna. När varorna skickas, skickar HORNBACH fakturan via e-post. Du kommer även att få betalningsinformation separat från Klarna via e-post. Överför endast fakturabeloppet till bankuppgifterna från Klarna.

Läs mer om Klarna fakturaköp >>

De fullständiga villkoren för fakturaköp hittar du här. Om du har några frågor om din betalning hjälper Klarna Bank AB kundtjänst gärna till.
Gå till Klarnas kundtjänst >>

Återbetalning vid retur i varuhus

Om du väljer att returnera din order i ett av våra varuhus, får du tillbaka pengarna på plats i varuhuset, men behöver fortfarande betala din Klarna faktura.

Klarna beloppsgränser, maxtak:

  • 150 000 kr "Klarna Få först. Betala senare. (Faktura 30 dagar)" privatpersoner
  • 150 000 kr "Klarna Dela upp. (Delbetalning)" privatpersoner
  • 100 000 kr Klarna Betala direkt

Vår partner för att bearbeta fakturaköp för företag och organisationer är Billie GmbH i samarbete med Klarna Bank AB (publ). När du handlar med Billie "Få först. Betala senare." får du information om inbetalningsförfarande via Billie. Betalningstid är 30 dagar från fakturadatum.

När företag och organisationer väljer att betala via Billie faktura ombeds beställande representant att identifiera sig via bank-ID. Ingen kreditupplysning görs mot representanten som privatperson. Inget betalningsansvar åläggs heller en legitim representant. Identifieringen av representanten fungerar enbart som bedrägeriskydd.

Betalningssättet "Få först. Betala senare." gäller inte för alla erbjudanden och kräver bland annat en godkänd kreditprövning av Billie GmbH.

Läs mer om Billie här >>

Om du som kund efter kreditprövning tillåts använda betalningssättet "Få först. Betala senare." för vissa erbjudanden, behandlas betalningen av Billie GmbH. I sådana fall kan du som kund endast betala till Billie GmbH med skuldbefriande effekt. Även vid köp på faktura via "Få först. Betala senare." förblir vi ansvariga för allmänna kundfrågor (t.ex. om varor, leveranstid, leverans), returer, reklamationer, återkallelseförklaringar och -returer samt kreditnotor. De allmänna köpvillkoren för Billie GmbH gäller.

Billie allmänna köpvillkor >>

Återbetalning vid retur i varuhus

Om du väljer att returnera din order i ett av våra varuhus, blir du återbetald via Billie.

Billie beloppsgränser, maxtak:

  • "Billie: Få först. Betala senare. (Faktura 30 dagar)" företag. Beloppsgränsen för detta betalsätt anpassas individuellt baserat på kreditvärdighet och tidigare köphistorik. Vid första köptillfället finns en flexibel gräns som kan öka vid framtida köp, förutsatt att kreditkriterierna är uppfyllda.

Logga in i Billies köparportal för att se och hantera dina betalningar gjorda med Billie.

Kontakta Billie vid frågor: https://help.billie.io/buyer/s/?language=sv

Direktbetalning är möjlig för dig med konto på Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank. Vid betalningen slussas du automatiskt till din internetbank där du loggar in på vanligt sätt och gör din betalning direkt via banken.

Betalningen görs i valt varuhus innan HORNBACH hanterar din order. Välj, väl på plats, om du vill betala med kontanter, kort, ProjektVärldskort eller Företagskort.

Tillåtna kort för betalning är VISA och Mastercard. Vid betalning med kort anges kortnummer, kortets giltighetstid samt CVC-koden. Hornbach.se använder en säkerhetsstandard som kallas 3D-Secure, framtagen av VISA och Mastercard. Betalning sker genom SIX Payment Services som är PCI DSS-certifierade och uppfyller således alla säkerhetskraven när det gäller bank- och kreditkortstransaktioner som därmed ställs. All information krypteras med 128-bitars SSL-kryptering, vilket förhindrar obehörig att komma åt kortuppgifter. Kortnummer lagras ej av Hornbach efter genomförd transaktion. Det totala beloppet för ordern reserveras direkt på ditt konto, men dras först vid leverans av ordern.

När du bekräftat din order genomförs betalningen via Paypal.com där du via ditt Paypal-konto kan betala med ett flertal olika kort. Var noga med att vänta tills du blir tillbakaskickad till vår webbplats efter genomförd betalning så vårt system får information att köpet är genomfört.

"HORNBACH E-kvitto" är en tjänst från HORNBACH som är tillgänglig för alla kunder (nedan kallade användare) registrerade för HORNBACH-kundkontot på hornbach.se i enlighet med följande bestämmelser.

Ett köp i ett svenskt HORNBACH-varuhus kan läggas in på kundkontot som ett "HORNBACH E-kvitto", upp till ett år i efterhand (kvittodatum).

Användaren har endast rätt att ange kvitton från sina egna köp, från köp som gjorts för användarens räkning av tredje part och från köp från personer som bor i användarens hushåll på dennes kundkonto.

Ett HORNBACH-e-kvitto lagras i kundkontot under "Mina köp " genom att lägga in streckkoden från HORNBACH-papperkvittot med skanningsfunktionen i HORNBACH-appen eller genom att ange streckkodnumret i inmatningsfältet i HORNBACH-kundkontot och ange Totalt belopp (kvittot totalt).

Användaren kan själv radera enskilda HORNBACH E-kvitton från HORNBACH kundkontot när som helst på kundkontot. När kundkontot raderas kommer alla HORNBACH E-kvitton i det också att raderas.

HORNBACH E-kvitto är inte ett dokument som erkänns i skattelagen. HORNBACH ansvarar inte för eventuella nackdelar i händelse av att användaren inte behåller det ursprungliga inköpskvittot.

HORNBACH förbehåller sig rätten att ändra, avbryta eller avsluta HORNBACH E-kvitto systemet. Användare kommer att meddelas om detta i god tid - vanligtvis tre månader i förväg - via e-post.

Det finns ingen rätt till permanent visning av HORNBACH E-kvitto på HORNBACH kundkonto.

• Användaren förbinder sig att inte använda "HORNBACH-appen" och "HORNBACH rums- och utomhusplanerare" (nedan kallat "programvaran") på ett sätt som kan uppfattas rasistiskt, diskriminerande, pornografiskt, politiskt extremt, på annat sätt olagligt eller kan riskera att äventyra skydd av minderåriga. Användaren får inte heller, i och med användandet av programvaran, bejaka syften som strider mot officiella regler eller krav.

• Användaren förbinder sig att inte ladda upp några foton till programvaran som innehåller personuppgifter. Detta inkluderar all information som hänför sig till en identifierad eller identifierbar fysisk person. En fysisk person anses vara identifierbar, om han eller hon kan identifieras direkt eller indirekt, särskilt genom att tilldela en identifierare såsom ett namn, ett identifikationsnummer, platsdata, en online-identifierare eller andra specifika egenskaper; exempelvis uttrycket av den fysiska, fysiologiska, genetiska, psykologiska, ekonomiska, kulturella eller sociala identitet för denna fysiska person. Exempel i förevarande fall är foton som visar personer eller dokumenterar innehåll med information om människor.

• Med “HORNBACH rums- och utomhusplanerare” har användaren möjlighet att ladda upp sina egna bilder utan personlig information (se punkt 2) till servrarna hos ESIGN Software GmbH (nedan kallad ”ESIGN”) som används av HORNBACH, Warmbüchenstraße 17, 30159 Hanover. Som en del av en automatiserad bearbetning av bilderna erbjuder HORNBACH sedan användaren att använda fototjänsten för att redigera sina egna rumsbilder och att designa golv så att de passar förhållandena hemma. Om användaren sedan inte tar bort de överförda bilderna, sparar ESIGN dem i 30 dagar efter den sista bearbetningen, för att användaren ska kunna använda dessa bilder igen under denna period. Om användaren inte tar bort sina bilder omedelbart efter användning, ger användaren ESIGN rätten att under denna tid använda dessa bilder för att träna och förbättra sin igenkänningsalgoritm för golv.

Merparten av våra leveranser uförs av PostNord, andra transportörer kan också förekomma. Beroende på försändelsens storlek och vikt, skickas dina varor antingen till ombud eller till din tomtgräns.

Paketleveranser upp till 20kg levereras inom hela Sverige. Övriga större försändelser levereras inom postnummerområden vars postnummer börjar på 82 och lägre. Huruvida just din varukorg går att skicka till just din adress, informeras du om i webbshopskassan. Är någon av produkterna inte levererbar till din adress, kommer du få reda på exakt vilken produkt som behöver plockas ur varukorgen för att du ska kunna genomföra resten av ordern.

Fraktpriset bestäms i första hand av vikten på produkterna i beställningen. För att enklast se fraktpriset på beställningen lägger du önskat antal produkter i varukorgen. Klicka sedan ”Varukorg” för att få se en översikt över produkterna samt fraktpris/fraktpriser.

• Leveranstid är normalt 2-5 arbetsdagar. Avvikelse kan ske vid leverans till glesbygd eller för produkter med upp till sju (7) arbetsdagar från ordertillfället.
• Specialtillverkade/måttbeställda varor måste beställas från fabrik och dessa produkter har oftast en längre leveranstid som i vissa fall ligger på cirka 8 till 10 veckor. Dessa avvikelser specificeras på respektive produktsida.
• Kranbilsleveranser kan i vissa fall medföra ett dygns extra leveranstid.

Vid leverans av pall och större paket aviseras du per SMS dagen före. I SMSet erbjuds du att via en länk ange önskad leveranstid.

Den angivna leveranstiden börjar räknas den första arbetsdagen efter mottagandet av beställningen. Detta med undantag för betalsättet ’Förskottsbetala i varuhuset’, då leveranstiden börjar räknas först när du har varit inne på varuhuset och fullgjort betalningen.

Ytterligare information angående leverans skickas till er e-postadress så snart som varorna lämnar lagret.

Leverans sker på olika sätt beroende på paketets storlek. Generella riktlinjer är att paket upp till 20kg och med en maxlängd på 150cm, samt längd + omkrets <300cm, kan levereras till ett ombud nära din angivna postadress.

Större försändelser kan komma att levereras direkt till port/tomtgräns efter avisering via telefon.

Om du som kund önskar leverans till ö som saknar broförbindelse avtalas särskilt leveranssätt. I dessa fall levererar vi till närmaste PostNord-terminal med adress på fastlandet, där kund själv ansvarar för att ta emot leveransen och att sedan ombesörja vidare transport till ö. Gotland omfattas inte av dessa särskilda villkor. Vid frågor gällande leverans till öar, kontakta gärna vår kundservice på 031-77 99 799 eller via webbshop@hornbach.se.

Produkter som är för tunga eller för stora för vanlig leverans kommer istället att levereras med kranbil, exempelvis produkter så som större spabad eller större växthus. Leverans av dessa produkter är endast möjlig där kranbil kan komma fram och har möjlighet att lasta av produkten. Bedömer transportören att det inte är möjligt att lyfta produkten fram till kundens port eller grind, måste kunden själv ordna med vidare transport ifrån den plats dit transportören närmast har möjlighet att lasta av produkten.

Kranbilsleveranser kan i vissa fall medföra ett dygns extra leveranstid. Vid frågor gällande frakt och fraktkostnad, var vänlig kontakta vår kundservice på 031-77 99 799 eller via webbshop@hornbach.se.

Leverans av skrymmande gods sker i södra och centrala Sverige. Exkl postnr 32, 48, 49, 62, ≥82. Vi levererar också till Sveriges öar, förutsatt att de kan nås direkt med lastbil utan påtvingade stopp (exempelvis färja). Uppdraget utförs med lastekipage på 24 meter som lastas och lossas själva av chaufför med en påhängstruck eller kran i transportörens val.

Transportör aviserar dagen innan leverans till kunden via telefon eller SMS. Alla kunder får ett SMS om kunden har svenskt mobilnummer. Transportör SMS:ar automatiskt vid definitiv bokning.

Skrymmande gods - Lossning hos kund
Lossning sker på, av kund, anvisad plats. Vid skador som upptäcks fotograferas den skadade artikeln. GPS-koordinater inkl. datum sparas i transportörens dator som en leveransbekräftelse. Följesedel lämnas hos kund. Fotografi av godset med omgivning sparas i transportörens databas. Detta kan senare komma att användas som leveransbevis.

• Du som kund svarar för att tillfarten till leveransplatsen har en vägbredd på minimum 3,5 meter med frihöjd 4,5 meter (grenfritt) samt har bärighet för tung lastbil. Vintertid ska tillfarten vara snöröjd och sandad. Risk för snöras ska undanröjas av kund för att ge chauffören en säker arbetssituation.
• Chauffören kan vägra leverans om kundens ansvarspunkter inte uppfylls. Bomkörning kommer att debiteras kund.
• Chauffören ska vägra lossning om risk för skada eller olycka föreligger.
• Lossning sker med terränggående påhängstruck som har en vikt på 2,3 ton.
• Varorna levereras till tomtgräns eller uppgjord, av kund, uppmärkt lossningsplats.
• Transportören eller HORNBACH ansvarar inte för markskador pga för dåligt underlag.
• Kunden godkänner att transportören kan lossa varan utan påskrift från kund, bevis för leverans är bilens GPS positionering med koordinater och klockslag. Fotografi ska också tas på varan med omgivning av chaufför. Efter lossning övergår ansvaret för godset på kunden.
• Vid leverans där det tillkommer extrakostnader ex. färjeavgifter debiteras HORNBACH dessa kostnader.

Läs mer om skrymmande gods >>

HORNBACH står för alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig. Om du vid mottagandet mot förmodan skulle upptäcka att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att direkt på plats anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan du kvitterar leveransen.

Efter det anmäler du skadan till vår kundservice, så att vi kan hjälpa dig med reklamationen, på ett så bra sätt som möjligt. Detta gäller även eventuella dolda skador. Synlig skada ska helst anmälas till oss samma dag som leverans. Dold skada ska helst anmälas till oss inom fem (5) arbetsdagar från leveransmottagandet. Det är därför viktigt att du packar upp och inspekterar dina produkter noggrant direkt efter leverans.

Om skada har uppstått så får du inte använda produkten. Du ska istället omgående kontakta vår kundservice på 031-77 99 799 eller via webbshop@hornbach.se. Spara även emballaget, så att skadan kan besiktigas vid handläggning av skadeärendet. Beroende på skadans omfattning byts produkten antingen ut eller så skickas en reparatör hem till dig för att åtgärda felet.

Vid eventuella reklamationer som inte beror på felaktigheter till följd av HORNBACHs agerande står kunden för transportkostnader samt transportrisker.

Vid större beställningar, eller när ordern innehåller varor från flera olika tillverkare, kan det hända att ordern måste delas upp i flera leveranser. Detta kan exempelvis medföra att leverans sker vid fler än ett tillfälle. Vid delad leverans tillkommer inga extra kostnader för dig som kund utöver det som är definierat vid köptillfället. Vid frågor om delad leverans, ta kontakt med vår kundservice på 031-77 99 799 eller via webbshop@hornbach.se.

När ordern väl har lämnat lagret, går det tyvärr inte att ändra leveransadressen. Det är därför extra viktigt att du som kund ser till att leveransadressen är helt korrekt, innan order genomförs och godkänns.

Hornbach.se levererar och administrerar enbart order inom Sverige. För leverans till andra europeiska länder, besök någon av följande webbplatser: hornbach.de, hornbach.at, hornbach.nl, hornbach.lu, hornbach.cz, hornbach.ch, hornbach.sk, hornbach.ro.

Om leveransförsening uppstår, meddelar HORNBACH kunden. Om du inte godkänner det nya leveransdatumet, har du som kund rätt att häva köpet. Vid de tillfällen där du har betalat i förskott och vill häva köpet på grund av försenad leverans, får du pengarna tillbaka senast 14 dagar efter hävningen. HORNBACH friskriver sig alla krav från företagskunder gällande ersättning på grund av leveransförseningar, så som förlorad affärsinkomst eller andra ekonomiska förluster.

Du ansvarar för att de adress- och telefonuppgifter som är registrerade är korrekta och uppdaterade. HORNBACHs skyldighet att informera om leveransförseningar skall anses vara uppfyllt om HORNBACH kontaktat dig på de kontaktuppgifter du senast registrerat i Hornbach.se. Uppgifter kan uppdateras under ”Mina sidor” på Hornbach.se.

HORNBACH ansvarar inte för leveransförseningar som beror på omständigheter som står utanför HORNBACHs kontroll, såsom för HORNBACH oförutsebara, oundvikliga omständigheter som inträffar efter kundens reservation av varor eller som förblivit okända för HORNBACH efter kundens reservation. Det gäller även vid strejk, brand, översvämning, arbetskonflikt, driftsstörningar samt vid ändringar i lagar och förordningar som inte hänför sig till HORNBACHs normala operativa risk.

Detta gäller även om dessa faktorer påverkar HORNBACHs juridiska ombud, agenter eller underleverantörer.

För det fall någon omständighet som framgår av stycket ovan inträffar, är HORNBACH berättigad att förlänga leveranstiden motsvarande den tid som den hindrande omständigheten kvarstår samt en rimlig tilläggstid för uppfyllelse av sina åtaganden.

Om HORNBACH meddelar kunden att den hindrande omständigheten omöjliggör leverans inom en rimlig tid, har både HORNBACH och kunden rätt att avbeställa varorna. Detta gäller dock ej vid omständigheter som endast leder till tillfälliga och obetydliga förseningar. Kundens rättigheter enligt lag påverkas inte i detta avseende.

• Konsument och Företag:
Kunden har enligt lag rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan utan att behöva uppge någon speciell anledning, dock har HORNBACH hela 30 dagars öppet köp. Vid åberopande av ångerrätt/öppet köp står du som kund för kostnaden för returfrakten samt för eventuella transportskador som uppkommer vid returnerandet av varan.

För kunder som innehar ett HORNBACHs ProjektVärldskort eller Företagskort gäller hela 90 dagars öppet köp.

• Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Hornbach.se uppmärksammar härmed dig som kund att enligt 5§ gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål.
• Ångerrätten gäller ej för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal. Levande växter, fiskar och bruten färg är undantagna ångerrätten.
• Varor med brutna förpackningar som inte är lämpliga att sälja vidare, på grund av hälsoskäl eller hygien är undantagna.

Så går returen till:

För att utöva din ångerrätt skickar du ditt meddelande om att frånträda avtalet till Hornbach. Hornbach ser helst att du skickar meddelandet via e-post på webbshop@hornbach.se eller via Hornbachs kontaktformulär.
Det går också bra att skicka meddelandet via post eller e-post enligt de uppgifter som framgår av din orderbekräftelse. Om du vill kan du använda Konsumentverkets ångerblankett (PDF, 44 KB).

Returfraktsedeln hittar du via länken som finns i ditt orderspårningsmail "Din beställning är på väg!" Vid retur måste varorna paketeras väl i originalemballaget som din försändelse lämnades i eller snarlik emballering. Om varorna kom på pall behöver de returneras på pall.

Adress för retur
HORNBACH Webbshop
Leveranscentral
Fittjavägen 24
SE-145 53 Norsborg

Retur för produkt köpt i varuhus
Produkter som är köpta eller hämtade i varuhus ska returneras i det varuhus där inköpet skett.

Du som kund står för kostnaden för returfrakten. Normalt bokar HORNBACH returförfarandet. Utifall du som kund skulle vilja returnera din order på egen hand så gäller cirkapriser nedan. Priser nedan kan skilja från verklig kostnad utifrån var dessa skickas.
Exempel på returfraktkostnad om du som kund själv bokar returen:

  • ca. 200-300 kr - Returfrakt Paket
  • ca. 950-2500 kr - Returfrakt Pall

Returfraktkostnad om HORNBACH bokar returen:

  • 99 kr - Returfrakt MyPackCollect (Paket med vikt under 20 kg, längd under 150 cm)
  • 199 kr - Returfrakt MyPackHome (Paket med vikt mellan 20 och 35 kg, längd under 175 cm)
  • 399 kr - Returfrakt Paket XL (Vikt under 35 kg, längd över 175 cm)
  • 499 kr - Returfrakt Halvpall (Halvpall (60x80cm) max 220 cm höjd)
  • 799 kr - Returfrakt Pall under 500 kg (Pall (120x80cm), max 220 cm höjd)
  • 1199 kr - Returfrakt Pall över 500 kg (Pall (120x80cm), max 220 cm höjd)
  • 1200+ kr - Returfrakt Pall som överskrider ovan angivna mått och vikt
(Pris per paket/pall inkl. moms)

Det är viktigt att dessa punkter uppfylls för att din retur ska kunna godkännas:

• Produkten stämmer inte in på något av de undantag som specificeras under rubriken ”Produkter som undantas ordinarie ångerrätt”. Om du är osäker, kontakta vår kundservice.
• Du som kund ska kunna visa att produkten är köpt hos just HORNBACH, om detta efterfrågas. Detta kan göras med exempelvis kvitto eller orderbekräftelse.

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det att du skickar ditt meddelande inom 30 dagar från att du mottagit din produkt. Efter att du ångrat ditt köp är det upp till dig att lämna eller skicka varan till butiken på den adress som framgår av din orderbekräftelse. Varorna ska skickas senast 14 dagar efter den dag du meddelat HORNBACH om ditt beslut att utöva din ångerrätt.

Efter att HORNBACH mottagit ditt meddelande om att du vill frånträda avtalet kommer HORNBACH att betala tillbaka vad du betalat för varan. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med att HORNBACH mottagit ditt meddelande.

HORNBACH har dock rätt att vänta med återbetalningen till dess att du visat att du skickat tillbaka varan. När återbetalning av vad du betalat sker kan eventuellt avdrag komma att göras för varas värdeminskning, om värdeminskningen beror på att du hanterat varan i större omfattning än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper eller funktion eller om varan skadats.

HORNBACH använder samma betalningssätt vid återbetalning som det du använt vid ditt köp, om vi inte kommer överens om något annat.

Om du inte är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Du debiteras returkostnad för respektive produktgrupp för outlöst paket som gått i retur.

Om en vara du köpt visar sig på något sätt vara felaktig har du rätt att reklamera den. Som konsument har du rätt att reklamera senast tre år från köptillfället. Näringsidkare har rätt att reklamera senast två år från köptillfället. För vissa varor lämnas längre garantier, vilket då anges i varubeskrivningen.

Reklamation ska framföras inom skälig tid från det att du upptäckte eller borde ha upptäckt att varan var behäftad med fel. Reklamation inom två månader anses alltid vara inom skälig tid. Ditt kvitto eller orderbekräftelse gäller som garantibevis.

Om din leverans är felaktig, skadad eller ofullständig skall du inom skälig tid göra en reklamation. Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans.

Produktgarantin gäller endast ursprungliga produktionsfel, dvs. inte fel som uppstår vid egen förändring av varans funktion eller utseende.

Krussjuka, även känd som persikosvulst eller under den engelska benämningen peach leaf curl, är en svampsjukdom orsakad av svampen Taphrina deformans. Denna sjukdom drabbar framför allt persiko- och nektarinträd och kan orsaka betydande skador på både bladen och frukten.

Sjukdomen är i dag så utbredd att man dessvärre måste räkna med att trädet förr eller senare kommer att insjukna. Vanligtvis är de infekterade redan hos odlaren. Av denna anledning kan vi inte acceptera reklamationer på grund av krussjuka utan säljer våra persikoträd och aprikosträd med reservation att de kan vara smittade..

Via e-post till webbshop@hornbach.se - eller via vårt kontaktformulär.

Välj orsaken till kontakt: "Reklamation & retur" och Uppgifter om varuhuset: "Webbshop".

För detta behöver vi följande information från dig:
• En kort beskrivning av skador
• Utförliga bilder där skadan eller skadorna syns tydligt (max. 4 MB)
• Skadade föremål ska visas tillsammans på åtminstone ett foto

Vid en godkänd reklamation kommer HORNBACH skicka en fraktsedel för returnering av produkten. En retur som uppstår på grund av en reklamation bekostas av HORNBACH.

Reklamation av defekt vara kan också göras i våra varuhus. Medtag ditt kvitto. Om du reklamerar ditt onlineköp i ett av våra varuhus, kommer vi först att kontrollera om vi kan reparera den defekta produkten. Om detta inte är möjligt, får du naturligtvis pengarna tillbaka och du kan då välja att köpa en helt ny produkt.

Transportskadade varor kan dock inte returneras i varuhus utan måste anmälas till webbshoppens kundservice på webbshop@hornbach.com eller via telefon 031-77 99 799.

Hitta addressen till ditt varuhus.

Boka inte hantverkare för tidigt

Var noga med att inte boka hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans. Detta gäller dock inte om omständigheter gör att det först vid montering går att se att varan ifråga är felplockad. Vid dessa fall kommer vi att åtgärda felet.

Vid godkänd retur eller reklamation återbetalar HORNBACH beloppet senast 14 dagar från det att varan är åter HORNBACHs lager. Återbetalningen görs via den betalningsmetod som användes vid köpet.

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med vår kundservice. Om tvisten kvarstår tillämpar HORNBACH Byggmarknad AB s.k. alternativ tvistlösning. Det innebär att om du som konsument har ett krav som HORNBACH avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. HORNBACH förbinder sig då att följa ARN's utslag.


Allmänna reklamationsnämnden, Box 174 101 23 Stockholm.

Gå till ARN:s webbplats >>
Läs mer om alternativ tvistlösning för konsument på EU-kommissionens webbplats >>

Tvister angående tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor, och därmed sammanhållande rättsförhållanden, ska avgöras i allmän domstol enligt svensk lag.

Vi är medlemmar i det nationella insamlingssystemet El-Kretsen. El-Kretsen samlar både in elektroniken och ser till att materialet återvinns, vilket är en förutsättning för en bättre miljö. Du kan enkelt lämna in alla gamla elektroniska apparater med yttermått max 25x25x25 cm hos oss oavsett var du köpt dem. Detta görs antingen i returkassan i något av våra varuhus eller hos alla de kommunala återvinningscentraler som omfattas av systemet.

För en komplett lista över återvinningscentraler i din kommun, vänligen se www.el-kretsen.se.

HORNBACH äger rätt att ändra villkoren i dessa allmänna villkor om det är motiverat av ändringar i HORNBACHs strategi, kostnadsläge eller myndighetsåtgärder. Ändring av villkor kan aldrig få retroaktiv verkan.

© 2017 hornbach.se

Allt material på vår webbplats, www.hornbach.se, är copyrightskyddat av HORNBACH Byggmarknad AB. Det innebär att alla texter, bilder, layout, design, illustrationer fotografier, logotyper och film är immateriella rättigheter av HORNBACH Baumarkt AG eller dess leverantörer är copyrightskyddade. För att använda material från vår webbplats krävs ett skriftligt tillstånd från HORNBACH Byggmarknad AB.

Om du vill ansöka om tillstånd till att använda skyddat material, kontakta info@hornbach.se. Alla varumärken och bilder som omnämns eller visas på vår webbplats är copyrightskyddade och/eller varumärkesskyddade till respektive ägare.

Dessa allmänna villkor tillämpas för tjänster som utförs av hantverkare på uppdrag av HORNBACH Byggmarknad AB, org.nr. 556613-4853 ("HORNBACH"), hos dig som handlar som privatperson (” kunden”). Hantverkare som utför uppdragen benämns i villkoren nedan som servicepartner. För våra hantverkartjänster gäller konsumenttjänstlagen (1985:716) där nedanstående villkor har till syfte att förtydliga och definiera nyttjandet av våra tjänster.

Genom beställning av hantverkartjänster anses du som kund ha tagit del av dessa allmänna villkor, vara införstådd med samt acceptera samtliga villkor i dessa allmänna villkor.

För att HORNBACH ska kunna utföra uppdraget hos dig som kund är det nödvändigt att behandla kundens personuppgifter. För information om hur HORNBACH hanterar kundens personuppgifter i samband med hantverkarservice se integritets- och personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på hornbach.se. Har du ytterligare frågor angående hur HORNBACH hanterar dina personuppgifter, kontakta oss på dataskydd@hornbach.com.

2.1 Hanterkartjänsterna utförs endast på produkter ur HORNBACHs sortiment.

2.2 Hantverkartjänsterna utförs inom 30km radie från vardera varuhus (20km för installation av robotgräsklippare). Utanför radien kan i vissa fall genomföras mot kilometertillägg.

2.3 För våra hantverkartjänster tillkommer en startavgift om 399kr per beställning. Startavgiften inkluderar resa, emballagehantering samt grovstädning av installationsplatsen.

2.4 HORNBACHs hantverkarservice tillhandahåller tjänster som utförs fackmässigt för att du som kund ska känna dig trygg med utfört arbete. För att lyckas med detta gäller bl.a. grundläggande och tjänstespecifika förutsättningar- såsom att arbetsplatsen ska vara tillgänglig med bil, det ska vara undanplockat och åtkomligt runt arbetsplatsen etc. Du som kund ansvarar för att dessa krav är uppfyllda för ett lyckat genomförande av uppdraget. Dessa förutsättningar är fastställda för respektive hantverkartjänst och beskrivs på sidan för hantverkarservice. Om det vid montering visar sig att en eller flera av dessa förutsättningar inte är uppfyllda, kan det tillkomma extra kostnader som till exempel kostnader för ändringar, tillägg eller resor till och från arbetsplatsen. (Även kallat ÄTA-kostnader och/eller bomkörning.)

2.5 HORNBACH hjälper dig som kund med att administrera och ansöka om ett eventuellt ROT-avdrag eller Grön Teknik-avdrag till Skatteverket. För detta ändamål behöver du som kund tillhandahålla uppgifter som personnummer samt fastighetsbeteckning vid beställningstillfället. Om ansökan gäller bostadsrätt behöver vi även bostadsrättsföreningens organisationsnummer samt lägenhetsnummer.

2.6 Om inget annat har avtalats med HORNBACH vid köptillfället, ansvarar du som kund för att allt material som krävs för beställd hantverkartjänst finns på plats vid uppdragets igångsättande. Om det saknas material avbryts uppdraget och HORNBACH tar ut en avgift om 595kr för resor till och från arbetsplatsen. Det åligger därefter kunden att meddela HORNBACH och servicepartnern när saknat material anlänt. Uppdraget återupptas därefter genom återbesök, varvid det ursprungligt överenskomna priset för uppdraget gäller.

2.7 Servicepartnern ska ges tillträde till utrymmet där uppdraget ska utföra vid den avtalade tiden.

2.8 Det är kundens ansvar att tillse att utrymmet samt område runt omkring där uppdraget ska utföras är fritt och åtkomligt så att det inte hindrar eller försvårar möjligheten att utföra uppdraget. Om kunden inte har sett till detta när servicepartnern anländer, har HORNBACH rätt att avbryta uppdraget och ta ut en avgift om 595kr för resor till och från arbetsplatsen. Om servicepartnern blir tvungen att frigöra utrymmet för att kunna utföra uppdraget, debiteras detta arbete mot löpande räkning, generellt direkt av servicepartner.

2.9 Tillkommande arbeten som inte specificeras på vår hemsida eller i våra varuhus måste accepteras av kunden innan servicepartner kan påbörja utförandet av dessa.

2.10 Servicepartnern tillhandahåller väsentliga verktyg samt mindre installationsmaterial som är nödvändiga för att utföra uppdraget.

3.1 Beställning av en hantverkartjänst görs via HORNBACHs byggmarknader, på plats i varuhuset. Om den aktuella hantverkartjänsten inte är tillgänglig vid beställningstillfället, nekas beställningen.

3.2 Hantverkartjänst utan uppmätning: Uppdraget utförs av vår servicepartner till ett fast pris utan hembesök inför arbetets utförande. För tjänster med fast pris ingår endast de moment som beskrivs på hemsidan eller i tryckt material i våra varuhus. I det fasta priset ingår således inte anpassning eller modifiering av produkt utan endast montering/installation enligt anvisning. Du som kund är ansvarig att de för uppdraget angivna förutsättningar är uppfyllda så att uppdraget kan genomföras. I samband med beställningen erhåller du som kund en bekräftelse. Du blir därefter kontaktad av vår servicepartner för att boka tid för genomförande av uppdraget. Det åligger servicepartner och dig som kund att komma överens om datum och tid för genomförande av uppdraget.

3.3 Hantverkartjänst med uppmätning: Uppdraget utförs först efter att ett hembesök av servicepartner har genomförts och offert har accepterats av dig som kund. Hembesöket för uppmätning debiteras med 585kr. I samband med beställningen erhåller du som kund en bekräftelse för uppmätning på plats hos dig. Du blir därefter kontaktad av vår servicepartner för att boka tid för uppmätning. Det åligger servicepartner och dig som kund att komma överens om datum och tid för genomförande av uppdraget. Vid uppmätning genomför vår servicepartner bl.a. en okulär kontroll av förutsättningar så att genomförande av fackmannamässigt arbete kan ske. Efter hembesöket erhåller kunden en offert av HORNBACH. Först efter att du som kund har accepterat offerten genomförs uppdraget. Prissättningen för hantverkartjänster till kund baseras delvis på fast pris alternativt offertpris efter uppmätning.

4.1 Fakturering av arbetet sker när uppdraget har bekräftats vara utfört av både dig som kund, och av vår servicepartner. Betalning sker mot faktura, 14 dagar netto räknat från fakturadatum. Betalningar som kommer HORNBACH tillhanda efter förfallodagen debiteras med 8% dröjsmålsränta över gällande referensränta. Om betalning av aktuellt belopp, dvs. fakturabeloppet samt dröjsmålsränta, inte betalas inom 30 dagar från utskriftsdatum, överlämnas ärendet till inkassobolag varvid lagreglerad inkassoavgift tillkommer.

4.2 För hantverkartjänster som medger skattereduktion, betalar du som kund 70% av arbetskostnaden för ROT-berättigade arbeten, 50% av kostnaden för RUT-berättigade arbeten samt mellan 50–80% av kostnaden för arbete och material vid installationer av Grön Teknik, förutsatt att kraven för sådan skattereduktion uppfyllts. Om ansökan för ROT/RUT-avdrag och/eller Grön Teknik, helt eller delvis – inte medges av Skatteverket faktureras du som kund omgående återstående del av kostnaden för utfört arbete. Betalning i enlighet med punkt 4.2 ska erläggas av kund till HORNBACH inom 14 dagar från fakturering. I övrigt gäller vad som stadgas i punkt 4.1. ovan. Läs mer om skattereduktion för ROT/RUT-berättigade arbeten resp. Grön Teknik hos skatteverket:

4.3 HORNBACH förbehåller sig rätten att göra en kreditupplysning på dig som kund innan HORNBACH bekräftar en order vid ordervärde överstigande 5000kr.

5.1 Du som kund har möjlighet att avbeställa eller ändra din beställning av hantverkartjänsten fram till 48 timmar före bokad tid för utförandet. I annat fall debiteras en avbokningsavgift motsvarande 595kr. För att utöva sin ångerrätt eller av- och ombeställning ska du som kund skicka ett meddelande med angivet kundordernummer, om beslutet att frånträda avtalet. För en smidig och snabb hantering rekommenderar HORNBACH att du som kund kontaktar varuhuset där beställningen har lagts. Kontaktuppgifter till våra varuhus anges på vår hemsida hornbach.se.

5.2 Om HORNBACH och/eller servicepartner bedömer att dennes säkerhet, vid utförande av uppdraget, inte kan garanteras och detta beror på kund (exempelvis vid våld, hot om våld, övergrepp eller trakasserier) har HORNBACH och/eller servicepartner rätt att när som helst avbryta eller avboka ett uppdrag, utan kostnad för HORNBACH. HORNBACH har även rätt att avboka eller avbryta ett uppdrag vid kunds hets mot folkgrupp, diskriminering eller uppträdande som i övrigt strider mot lag eller god affärsetik. Du som kund blir då fakturerad den angivna kostnaden för beställningen.

5.3 HORNBACH har rätt att avboka en beställd hantverkartjänst om förutsättningarna för att kunna utföra sådan tjänst fackmässigt inte föreligger.

5.4 Kund tillsammans med HORNBACH ska avtala om tidpunkt för uppdragets slutförande. HORNBACH förbehåller sig rätten att uppge tidpunkt för uppdragets avslutande till dess att aktuell servicepartner besökt dig som kund och haft möjlighet att på plats uppskatta uppdragets omfattning.

6.1 HORNBACH samarbetar med kompetenta, lämpliga auktoriserade servicepartners.

6.2 HORNBACH ansvarar för att utförandet av uppdraget sker på ett fackmässigt sätt.

6.3 HORNBACH, samt våra servicepartners är ansvarsförsäkrade. HORNBACH ansvarar för skador som kan uppkomma under uppdraget på såväl kundens utrustning/produkter som bostaden. HORNBACH har tecknat en ansvarsförsäkring, vilken kan nyttjas vid mer omfattande skador. Vanligtvis åtgärdas skadan/felet av samma eller ny servicepartner vid ett återbesök.

7.1 Om du som kund anser att uppdraget har utförts felaktigt, ska du som kund underrätta HORNBACH om detta inom skälig tid efter det att kunden uppmärksammat eller borde ha uppmärksammat felet (reklamation). HORNBACH följer konsumenttjänstlagen (1985:716). Läs mer om konsumenttjänstlagen här. För en smidig hantering av reklamation och vid frågor angående reklamation av uppdraget, kontakta varuhuset där beställningen gjordes. Kontaktuppgifter till våra varuhus anges på vår hemsida hornbach.se.

8.1 Kund har rätt att få en tvist prövad utanför domstol hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) samt postadress ”Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23, Stockholm”. HORNBACH medverkar i ett eventuellt tvisteförfarande och följer ARNs rekommendationer.

HORNBACH är befriad från påföljd för underlåtenhet eller förening att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om sådan underlåtenhet eller försening är orsakad av pandemi, strejk, arbetskonflikt, brand, eldsvåda, översvämning, upplopp, myndighetsbeslut eller föreskrift, terrorism, eller av någon annan omständighet utanför Parts skäliga kontroll.

10.1 Kund ska vara på plats vid uppdragets början och slut samt vid behov däremellan för avstämning kring detaljer i arbetet om servicepartnern så uttrycker.

10.2 HORNBACH ansvarar inte för fel på installationsmaterial och/eller produkter tillhandahållen av tredje part eller annan återförsäljare än HORNBACH. Det noteras dock, för ordningens skull, att arbetet endast utförs på produkter ur HORNBACHs sortiment.

10.3 HORNBACH ansvarar inte för fel uppkomna genom kunds handhavande eller faktorer utanför HORNBACHs kontroll.

10.4 HORNBACH ansvarar inte för felaktiga uppgifter eller annars inkorrekta tjänsteval av dig som kund.

10.5 HORNBACH ansvarar inte för förlust i någon form av näringsverksamhet.

10.6 Kund ska vidta skäliga åtgärder för att begränsa eventuell uppkommen skada orsakad av servicepartnern. Om du som kund inte gör detta får denne själv ansvara för skada som hade kunnat undvikas om åtgärder vidtagits.

HORNBACH har rätt att byta ut en tidigare nämnd servicepartner utan att informera dig som kund.

HORNBACH reserverar sig för eventuella fel i priser och information som presenteras på hornbach.se samt i annan kommunikation, och förbehåller sig rätten att från tid till annan justera dessa, och informera dig som kund genom publikation av korrigerad/justerad information.

upp