Önskelista 0 Varukorg 0

HORNBACH som företag

HORNBACH som företag

HORNBACH var det första företaget i Europa som öppnade en kombinerad butik med byggmaterial och trädgårdsprodukter. Det hände redan 1968. Vi är för närvarande representerade i Sverige, Luxemburg, Nederländerna, Österrike, Rumänien, Slovakien, Tyskland, Schweiz och Tjeckien.

Lästid: 6 min.

På HORNBACH bygger vi istället för att pyssla

Så har det varit i snart 140 år.

Av hantverkare – för hantverkare.

Så kan man sammanfatta HORNBACHs historia. År 1877 lade takläggare Michael Hornbach den första grundstenen till koncernen, genom att starta en verkstad i södra Tyskland. 23 år senare utvidgade hans son, Wilhelm Hornbach, företaget med en butik för byggmaterial. Sedan dess har fem generationer HORNBACH traditionsenligt fortsatt att utveckla våra bygg- och trädgårdsmarknader, till den ledande koncern vi är idag.

HORNBACH som företag
HORNBACH som företag

Det är inte antalet varuhus som präglar vår profil i Europa

Det är varuhusens storlek.

Drygt 150 varuhus kan vid första anblicken verka få, men HORNBACH satsar inte på kvantitet utan på kvalité och stora försäljningsytor. I segmentet ”megastores”, vilket storleksmässigt motsvarar ungefär två normala byggmarknader, är HORNBACH utan någon som helst tvekan nummer 1.

När vi väljer ort tänker vi på samma sätt som när man bygger hus

För evigt.

Vi är stolta över alla våra varuhus och är säkra på att vi kommer att vara det även i framtiden. Bestående framgångar är inte något man åstadkommer över en natt. Och precis som när man bygger ett eget hus från grunden, testar vi alla tänkbara etableringslägen noga, med avseende på kvalité och utvecklingspotential. Det är bara förstklassiga lägen, vid trafikerade knutpunkter med stora upptagningsområden, som är aktuella för etablering av HORNBACHs byggmarknader.

HORNBACH är ett stort familjeföretag

Tillsammans är vi idag över 16000 medarbetare.

Vårt företag växer för varje år och vår expansion ger stabila arbetsplatser. Det samarbete vi har inom koncernen är inte olikt det i en storfamilj; ung arbetar bredvid gammal, och erfarna medarbetare guidar med varsam hand nyanställda färskingar tillrätta. Precis som det ska vara.

Några av våra ledord för att skapa en utvecklande och trivsam arbetsmiljö är: lojalitet, förtroende och mänsklighet. Hos oss har alla medarbetare rätt att göra fel, precis som alla har rätten till att utvecklas professionellt. Vi värdesätter våra medarbetares kompetens och har därför valt att decentralisera ansvarsfördelningen inom bolaget. Alla våra medarbetare bidrar till företagets framgångar och det är därför viktigt att alla känner sig delaktiga i HORNBACHs goda resultat.

Företaget4 1200x800

Vår börskurs vilar på ett fundament

Av betong och stål.

Det sägs ibland, lite skämtsamt, att på börsen är det lättare att lita på det man rent fysiskt kan ta på. Det påståendet gäller i hög grad även HORNBACH. HORNBACH är ett transparent aktiebolag, med drygt 130 framgångsrika varuhus på den europeiska marknaden, och har en solid grund för ytterligare expansion.

För våra kunder är renovering inget nödvändigt ont

Det är något man tar sig an med sann passion!

Stoltheten över att känna kraften i de egna händerna − över att kunna skapa något nytt ur resterna av det förgångna, är svårt att sätta ord på. Och för den som aldrig stått i sitt anletes svett framför det egenhändigt renoverade köket eller badrummet, är det svårt att förklara hur stark denna drivkraft är. HORNBACHs kunder har mycket professionella krav på sina projekt, och det är därför de vänder sig just till oss. Det är ju inte för inte som vi är favoriter hos yrkesverksamma proffshantverkare.

HORNBACH som företag

Den som kommer till HORNBACH letar inte efter 5 dekorativa krokar

Han eller hon behöver en stark partner till sitt projekt.

Den som kommer till HORNBACH har alltid något stort på gång. Det kan till exempel vara en total ombyggnad av badrummet, en omläggning av taket eller en anläggning av en trädgårdsdamm. HORNBACH har specialiserat sig på projektkunder. Och med i genomsnitt 60000 artiklar på drygt 20000 m² är vi marknadsledande när det gäller stora ytor. Med ett djupt och brett urval av högkvalitativa produkter, som ständigt finns i lager, har projektkunderna hittat rätt. Just vår goda service är väldigt viktig för våra projektkunder, som vet att hos HORNBACH är goda råd alltid nära. HORNBACH är nummer ett för projekt, helt enkelt!

Vem som helst kan erbjuda en produkt extra billigt då och då

HORNBACHs mål är att ha det mest prisvärda sortimentet.

De som lockar med kampanjvaror tjänar in pengarna någon annanstans. Så gör inte vi. Det räcker inte med en billig skyffel när du ska bygga ett hus, och ett standardfönster duger inte när du behöver ett specialanpassat fönster – även om du får det till kampanjpris. I alla små och stora projekt är det slutsumman som räknas. Därför har vi en lågprisgaranti på alla våra produkter, oavsett vilka mängder, mått eller utföranden du köper. Med våra produkter kan du alltid vara säker på att genomföra dina projekt till ett lågt pris. Jämför gärna. Kan du bevisa motsatsen bjuder HORNBACH dig på 10% av det billigare priset du hittat någon annanstans. Om det överhuvudtaget finns.

Folk som kan lyfta en 10-kilos hammare med två fingrar vill inte ha nåt annat än kvalitetsprodukter

Punkt.

Och självklart nöjer sig den drivna projektkunden bara med det bästa materialet och de bästa verktygen. Den som väl bestämt sig för att förverkliga sitt renoverings- eller trädgårdsprojekt vill givetvis ha toppklass på produkterna. Hos HORNBACH hittar du bara det vi själva skulle använda. Kvalité som man kan lita på. Till ett pris som … tja, det vet du ju redan.

HORNBACH som företag

Vår produkt är inte själva varan

Vår produkt är nöjda kunder.

Med vårt utbud och våra möjligheter, växer förstås även kundernas drömmar. Vi vill hjälpa våra kunder att förverkliga dessa. Hos HORNBACH hittar du mer än bara produkterna till dina projekt. Vi har även till exempel färgbrytningsservice, köksplanering, delbetalning, inramningsservice, leveransservice, tillskärningsservice, solskyddskapning och reparationsservice. Och inte att förglömma den viktigaste servicen av dem alla; det personliga samtalet med våra kompetenta medarbetare. Service på hög nivå är något vi alltid strävar efter – och något vi är duktiga på! Det visar även de senaste resultaten från Evimetrix, vars senaste undersökning visar att vi har Sveriges nöjdaste kunder. Och det för trettonde året i rad!

När det gäller expansion lämnar vi det inte åt slumpen

Våra egna experter finns över hela Europa.

Det är HORNBACH Immobilien AG som driver HORNBACHs expansion i Europa. Ett team av internationellt erfarna fastighetsexperter lokaliserar, säkrar och utvecklar nya, lovande platser med utmärkt läge runt om i Europa. Och inte nog med det – under de senaste åren har vi drivit igenom konceptet ”Sale & Lease Back” som innebär att en del av de nya Hornbach-varuhusen säljs till investerare, för att sedan hyras tillbaka på lång sikt. På så sätt kan HORNBACHs fortsatta dynamiska expansion återfinansieras och drivas framåt. Men HORNBACHs fastighetsexperter är inte bara aktiva inom ett område, utan hjälper även andra aktörer att utveckla fackbutiker och industricenter på attraktiva platser runt om i Europa. Därigenom uppkommer fler handels- och tjänstecentrum, som med ett varierat utbud stärker en hel region och gör den mer attraktiv.

HORNBACH som företag

Det finns alltid nåt att göra

Yippiejajayippieyippieyeah!

HORNBACH är inget tillstånd, utan en rörelse. Eller rättare sagt, vår verksamhet måste vara i ständig rörelse eftersom marknaden hela tiden förändras. Marknadsförhållanden ändras, nya produkter lanseras och någonstans kan man alltid förhandla sig till ett ännu bättre pris. Därför har vi också vår slogan: Det finns alltid nåt att göra.

Även internt gör vi hela tiden förbättringar och förändringar, vi utvecklar exempelvis våra affärsprocesser kontinuerligt. Och i våra förändringsprocesser utgår vi alltid från våra medarbetares tankar och idéer. Detta öppna arbetssätt kallar vi för: ”I hammarens tecken”. Ett begrepp som sträcker sig från en omfångsrik personaltidning, via intern-TV som sänds över hela koncernen, till ”HORNBACHs fundament” − vilket fastställer de värden och riktlinjer som storfamiljen Hornbach värnar om och arbetar efter.

Läs mer om HORNBACH

upp

HORNBACH använder cookies. När du fortsätter surfa på vår sida godkänner du användandet av cookies. Mer information

x