Allmänna frågor
Gatewayen är den centrala styrenheten i Smart Home-systemet. Ofta används också beteckningen centralenhet eller hubb. All kommunikation inom system går via gatewayen. Den fungerar som en förbindelse mellan mobil, surfplatta eller dator och de enheter som är anslutna till systemet.
Våra Smart Home-produkter kan börja användas snabbt och enkelt utan förkunskaper.
Generellt kan våra Smart Home-produkter installeras snabbt och smidigt. De flesta produkterna är trådlösa och kommunicerar även trådlös, så att du slipper irriterande kabeldragning. Endast gatewayen ansluts via kabel till din internetrouter och till ett eluttag. Det tar i genomsnitt ca 15 minuter att ta ett system i bruk, beroende på hur omfattande systemet är, dvs hur många komponenter du önskar lägga till i ditt system.
Eftersom händelsemeddelanden, som till exempel push-meddelanden vid larm, skickas via internet krävs en internetanslutning.
Ja! Smart Home by hornbach passar perfekt för hyresbostäder. De flesta Smart Home-produkter kan monteras utan borrande och skruvande. Vid en flytt kan du enkelt avlägsna produkterna utan att lämna några spår efter dig. Eftersom produkterna kommunicerar trådlöst med varandra kan de monteras ner på några minuter och på nytt installeras på ett nytt ställe.
Ja! Så länge du har internetuppkoppling kommer du åt ditt Smart Home by hornbach från din mobil, surfplatta eller webbläsare var du än befinner dig.
Du hittar all information direkt i appen och i webbläsaren när du registrerar en produkt. Dessutom innehåller gatewayens förpackning en snabbstartsguide där alla steg beskrivs kort och koncist.
Du styr systemet med din mobil, surfplatta eller webbläsare.
Med smarta produkter kan du slå på produkter när de verkligen behövs, exempelvis ljusstyrning med hjälp av rörelsedetektorer. Även värmestyrningen kan optimeras utan större ansträngning. Du kan använda en smart radiatorventil för att t.ex. programmera uppvärmningstider och med hjälp av fönsterkontakter automatiskt anpassa uppvärmningseffekten, om du har öppnat fönstret för att vädra. Effektiv användning ger energibesparingar som sedan syns i plånboken.
Hos HORNBACH har du en omfattande ångerrätt för produkter som du beställt på nätet:
- Lämna hos postombudet och skicka tillbaka. Använd retursedeln som medföljde paketet. Saknar du retursedel? Ring bara 031-77 99 799 eller skicka ett mejl till webbshop@hornbach.se, så skickar vi dig gärna en till. Du får tillbaka pengarna på samma sätt som du betalade. Undantaget är om du handlat din produkt i ett varuhus. Vi behöver då dina bankuppgifter innan vi överför returvärdet till ditt konto.
- Stora varor? Då är det bäst med en speditör. Kontakta oss per telefon på 031-77 99 799 eller via e-post på webbshop@hornbach.se - vi gör upp en tid med dig när varan ska hämtas. Du får tillbaka pengarna på samma sätt som du betalade. Undantaget är om du handlat din produkt i ett varuhus. Vi behöver då dina bankuppgifter innan vi överför returvärdet till ditt konto.
- Lämna direkt i HORNBACH-varuhuset och ta med originalfakturan samt kortet som du betalat med i webbshoppen. Med det får du pengarna tillbaka. Vid kreditköp ska du dessutom ta med underlagen till kreditköpet. Om betalningen gjorts via PayPal, direktbetalning eller med förskottsbetalning, så får du tillbaka beloppet i HORNBACH-varuhuset.
I webbshoppen
Om du har köpt en produkt i webbshoppen som är defekt eller har transportskador så kan den reklameras hos oss. För reklamationen behöver vi följande information av dig:
- en kort beskrivning av skadan,
- tydliga bilder där skadan syns ordentligt (maximalt 4 MB),
- alla skadade produkter måste finnas på minst en gemensam bild,
Kontakta oss per E-Mail på webbshop@hornbach.se eller använd vårt
I varuhuset
När du reklamerar varorna du köpt på nätet i HORNBACH-varuhuset kontrolleras först om vi kan laga den trasiga produkten. Om det inte går får du naturligtvis pengarna tillbaka, så att du kan köpa en helt ny produkt.
På inloggningssidan i appen SMART HOME by hornbach och i webbläsaren hittar du länken. Har du glömt lösenordet? Här kan du snabbt och enkelt återställa ditt lösenord.
Gå till Smart Home-appen och öppna punkten "Inställningar". Tryck först på "Användarkonto" och sedan på "Ta bort användarkonto".
Tekniska frågor
Produkternas räckvidd till centralstyrningen eller gatewayen beror till stor del på installationsplatsen. Inuti ett hus varierar räckvidden mellan 5–15 meter och utomhus varierar den upp till 40 meter.
Kameran använder den normala wifi-anslutningen för bildöverföringen och är därför mycket beroende av uppställningsplatsen.
I alla nätdrivna produkter (230 volt) finns en integrerad repeater som kan används som förstärkare. Det går också att köpa till en repeater som också kan användas för att förbättra räckvidden.
App: iOS 10.0 eller högre, Android 6.0 eller högre
Webbläsare: Firefox, Safari, Internet Explorer, Edge och Google Chrome (i respektive aktuell version)
Det kommer i framtiden att bli möjligt att lägga till flera gästanvändare.
Ja! Det går att använda flera gateways i ett användarkonto.
Du har tillgång till mätvärden under sju kalenderdagar. Videor kan du se i 7 dagar.
Ja! Du kan anmäla dig och andra samtidigt på ett användarkonto till ditt Smart Home-system.
Frågor om användning
Produktrelaterade frågor
I SMART HOME by hornbach-rådgivning under Smarta partnersamarbeten får du en aktuell översikt över de enheter som är kompatibla med Smart Home-systemet. Denna lista uppdateras fortlöpande. Alla enheter som är kompatibla med SMART HOME by hornbach är märkta med Kompatibel med SMART HOME by hornbach.
Ja! Plattformen utökas kontinuerligt med nya enheter.
Frågor om datasäkerhet och dataskydd
Dataöverföringen är helt krypterad, vilket skyddar den mot intrång. HORNBACH använder aktuella krypteringsmetoder.
HORNBACH sparar bara dina krypterade data i HORNBACH-molnet.
Historiken för dina produktdata sparas i 7 dagar. Användaruppgifterna sparas tills du aktivt tar bort ditt användarkonto.
Det är bara du som administratör och de användare du har registrerat som har tillgång till dina data. Om support behövs så vidarebefordras delar av dina data krypterat.
Nej, dina data vidarebefordras inte till tredje part och behandlas med högsta säkerhet.
Principiellt ska du bara göra nödvändiga och tillåtna inspelningar med din övervakningsanläggning. Det är tillåtet att övervaka sin egen tomt. Inspelningar av offentliga utrymmen eller sådana som delas med grannar (t.ex. trapphus) eller övervakning av minsta del på en främmande tomt är otillåtna.
Du ska även tillhandahålla en skylt som informerar om videoövervakningen, så att personer som går inom ditt privata område är medvetna om att det är videoövervakat.
Se till att insamlade data inte används av obehöriga personer och radera inspelningarna efter en kortare tid.
Frågor om driften
Om du inte har skapat något användarkonto så skapar du ett under "
Du behöver en internetuppkoppling med minst 2 Mbit/s.
App: iOS 9.0 eller högre, Android 4.03 eller högre
Webbläsare: Firefox, Safari, Internet Explorer och Google Chrome (respektive aktuell version)
All information om hur du tar ditt Smart Home-system i drift hittar du i din snabbstartsguide . En sådan medföljer också i gatewayförpackningen.
Generellt kan Smart Home-produkter installeras utan stora svårigheter. De flesta Smart Home-produkter är trådlösa och kommunicerar trådlöst, så att du slipper irriterande kabeldragning. Endast centralenheten (även kallad gateway eller hubb) ansluts via kabel till internetroutern och till ett eluttag. Det tar i genomsnitt ca 15 minuter att ta ett system i bruk, beroende på hur omfattande systemet är.
Installationen av Smart Home-systemet kan utföras komplett via appen eller via webbläsaren. För varje produkt finns en tydlig guide för driftsättning som du kan följa under registreringsprocessen i appen.
Nej, du behöver inga ytterligare kablar. Du behöver bara ansluta till internetroutern. Alla andra produkter kan snabbt och enkelt monteras genom att du klistrar eller skruvar fast dem.
Du monterar själv produkterna snabbt och enkelt. För varje produkt finns en tydlig guide för idrifttagning som du kan följa under registreringsprocessen i appen. I varje ny enhet som som läggs till i systemet medföljer dessutom en tydlig snabbguide för driftsättning.
Frågor gällande drift
Vid ett strömavbrott fungerar inte Smart Home-systemet. De enskilda enheterna kan dock fortfarande styras manuellt.
Om internet slutar fungera, så kan Smart Home-systemet inte längre fjärrstyras. Om du befinner dig i samma byggnad som produkterna så kan du styra dem via din mobil.
Nej, det behövs inte.
Frågor om garanti
Du har en garanti som gäller i 24 månader.
Frågor om returer/avfallshantering
Symbolen med den överstrukna soptunnan visar att elektriska och elektroniska produkter ska avfallshanteras separat (WEEE). Dessa typer av produkter kan innehålla skadliga och miljöfarliga ämnen. Produkterna ska återvinnas på ett uppsamlingsställe för elektriska och elektroniska produkter och får inte slängas i hushållsavfallet. På detta sätt bidrar du till att skona miljön. Kontakta ansvarig lokal myndighet för mer information. Barn får på inga villkor leka med plastpåsar eller förpackningsmaterial. Det finns risk för skador och kvävning. Förvara sådant material på ett säkert ställe eller avfallshantera det på ett miljövänligt sätt.
Vi hjälper dig gärna att skaffa ditt Smart Home – kontakta oss så får du mer information. Det är nämligen inte bara hemmet som kan vara smart, vi hos HORNBACH är också kreativa när det gäller att utforma ditt hem.
Du kan också nå oss via telefon på 031-77 99 799.