0 Önskelista 0 Varukorg
HORNBACH Göteborg Öppettider
Minelundsvägen 8
417 05 Göteborg

order-goteborg@hornbach.com
+46 31-7799300
mån - fre: 06:00 - 20:00  
lör: 08:00 - 18:00  
sön: 09:00 - 18:00  
2024-05-09 08:00 - 18:00  
2024-05-18 08:00 - 18:00  
2024-05-19 09:00 - 18:00  
2024-05-20 06:00 - 20:00  
Du skrev ut den här informationen den 2024-05-08 klockan 20:27. Observera att priserna på världsmarknaden och kortfristiga reaktioner kan göra att priserna ändras och därför kan avvika från din utskrift. Tack för din förståelse.
Vanliga frågor

SMART HOME by hornbach – vanliga frågor

Frågor och fler frågor – här kommer svaren! Är Smart Home-teknologin okänd mark för dig? Oroa dig, du är inte ensam. Vi har sammanställt de vanligaste frågorna med svar om SMART HOME by hornbach.

SMART HOME by hornbach – vanliga frågor

Allmänna frågor

Vad är en gateway?

Gatewayen är den centrala styrenheten i Smart Home-systemet. Ofta används också beteckningen centralenhet eller hubb. All kommunikation inom system går via gatewayen. Den fungerar som en förbindelse mellan mobil, surfplatta eller dator och de enheter som är anslutna till systemet.

Kan jag installera Smart Home själv?

Våra Smart Home-produkter kan börja användas snabbt och enkelt utan förkunskaper.

Hur lång tid tar det att komma igång?

Generellt kan våra Smart Home-produkter installeras snabbt och smidigt. De flesta produkterna är trådlösa och kommunicerar även trådlös, så att du slipper irriterande kabeldragning. Endast gatewayen ansluts via kabel till din internetrouter och till ett eluttag. Det tar i genomsnitt ca 15 minuter att ta ett system i bruk, beroende på hur omfattande systemet är, dvs hur många komponenter du önskar lägga till i ditt system.

Behöver jag en internetanslutning?

Eftersom händelsemeddelanden, som till exempel push-meddelanden vid larm, skickas via internet krävs en internetanslutning.

Kan jag använda Smart Home i en hyreslägenhet?

Ja! Smart Home by hornbach passar perfekt för hyresbostäder. De flesta Smart Home-produkter kan monteras utan borrande och skruvande. Vid en flytt kan du enkelt avlägsna produkterna utan att lämna några spår efter dig. Eftersom produkterna kommunicerar trådlöst med varandra kan de monteras ner på några minuter och på nytt installeras på ett nytt ställe.

Kan jag språkstyra Smart Home?

Med Alexa Skills kan du styra belysning och uppvärmning i ditt SMART HOME by hornbach med din röst.

Se instruktioner här Styr SMART HOME by hornbach med Amazon Alexa.

Kommer jag åt mitt Smart Home oavsett var jag befinner mig?

Ja! Så länge du har internetuppkoppling kommer du åt ditt Smart Home by hornbach från din mobil, surfplatta eller webbläsare var du än befinner dig.

Var hittar jag information om installation och inställningar.

Du hittar all information direkt i appen och i webbläsaren när du registrerar en produkt. Dessutom innehåller gatewayens förpackning en snabbstartsguide där alla steg beskrivs kort och koncist.

Var hittar jag SMART HOME by hornbach-appen?

Den kostnadsfria SMART HOME by hornbach-appen kan hämtas både i Apple App Store och i Google Play Store .

Hur styr jag SMART HOME by hornbach?

Du styr systemet med din mobil, surfplatta eller webbläsare.

Kan jag spara pengar med SMART HOME by hornbach?

Med smarta produkter kan du slå på produkter när de verkligen behövs, exempelvis ljusstyrning med hjälp av rörelsedetektorer. Även värmestyrningen kan optimeras utan större ansträngning. Du kan använda en smart radiatorventil för att t.ex. programmera uppvärmningstider och med hjälp av fönsterkontakter automatiskt anpassa uppvärmningseffekten, om du har öppnat fönstret för att vädra. Effektiv användning ger energibesparingar som sedan syns i plånboken.

Hur gör jag en retur?

Hos HORNBACH har du en omfattande ångerrätt för produkter som du beställt på nätet:

  • Lämna hos postombudet och skicka tillbaka. Använd retursedeln som medföljde paketet. Saknar du retursedel? Ring bara 031-77 99 799 eller skicka ett mejl till webbshop@hornbach.se, så skickar vi dig gärna en till. Du får tillbaka pengarna på samma sätt som du betalade. Undantaget är om du handlat din produkt i ett varuhus. Vi behöver då dina bankuppgifter innan vi överför returvärdet till ditt konto.
  • Stora varor? Då är det bäst med en speditör. Kontakta oss per telefon på 031-77 99 799 eller via e-post på webbshop@hornbach.se - vi gör upp en tid med dig när varan ska hämtas. Du får tillbaka pengarna på samma sätt som du betalade. Undantaget är om du handlat din produkt i ett varuhus. Vi behöver då dina bankuppgifter innan vi överför returvärdet till ditt konto.
  • Lämna direkt i HORNBACH-varuhuset och ta med originalfakturan samt kortet som du betalat med i webbshoppen. Med det får du pengarna tillbaka. Vid kreditköp ska du dessutom ta med underlagen till kreditköpet. Om betalningen gjorts via PayPal, direktbetalning eller med förskottsbetalning, så får du tillbaka beloppet i HORNBACH-varuhuset.

Vad gör jag om produkten är skadad?

I webbshoppen

Om du har köpt en produkt i webbshoppen som är defekt eller har transportskador så kan den reklameras hos oss. För reklamationen behöver vi följande information av dig:

  • en kort beskrivning av skadan,
  • tydliga bilder där skadan syns ordentligt (maximalt 4 MB),
  • alla skadade produkter måste finnas på minst en gemensam bild,
Kontakta oss per E-Mail på webbshop@hornbach.se eller använd vårt kontaktformulär: Välj orsaken till kontakt: "Reklamation & retur" och uppgifter om varuhuset: "Webbshop". Du kan också nå oss via telefon på 031-77 99 799.

I varuhuset

När du reklamerar varorna du köpt på nätet i HORNBACH-varuhuset kontrolleras först om vi kan laga den trasiga produkten. Om det inte går får du naturligtvis pengarna tillbaka, så att du kan köpa en helt ny produkt.

Jag har glömt mitt lösenord. Vad kan jag göra?

På inloggningssidan i appen SMART HOME by hornbach och i webbläsaren hittar du länken. Har du glömt lösenordet? Här kan du snabbt och enkelt återställa ditt lösenord.

Hur tar jag bort mitt Smart Home-användarkonto?

Gå till Smart Home-appen och öppna punkten "Inställningar". Tryck först på "Användarkonto" och sedan på "Ta bort användarkonto".

Var köper jag HORNBACH Smart Home-systemet?

Smart Home-systemet kan du köpa i HORNBACHs webbshop och i HORNBACH-varuhusen.

Tekniska frågor

Vilken räckvidd har den trådlösa uppkopplingen?

Produkternas räckvidd till centralstyrningen eller gatewayen beror till stor del på installationsplatsen. Inuti ett hus varierar räckvidden mellan 5–15 meter och utomhus varierar den upp till 40 meter.

Vilken räckvidd har kamerans trådlösa uppkoppling?

Kameran använder den normala wifi-anslutningen för bildöverföringen och är därför mycket beroende av uppställningsplatsen.

Kan jag förbättra räckvidden?

I alla nätdrivna produkter (230 volt) finns en integrerad repeater som kan används som förstärkare. Det går också att köpa till en repeater som också kan användas för att förbättra räckvidden.

Vilka systemkrav finns?

App: iOS 10.0 eller högre, Android 6.0 eller högre

Webbläsare: Firefox, Safari, Internet Explorer, Edge och Google Chrome (i respektive aktuell version)

Kan jag lägga till en gästanvändare (begränsade funktioner)?

Det kommer i framtiden att bli möjligt att lägga till flera gästanvändare.

Kan jag lägga till flera gateways i ett användarkonto?

Ja! Det går att använda flera gateways i ett användarkonto.

Hur länge finns datahistorik kvar?

Du har tillgång till mätvärden under sju kalenderdagar. Videor kan du se i 7 dagar.

Kan jag dela mitt användarkonto med andra?

Ja! Du kan anmäla dig och andra samtidigt på ett användarkonto till ditt Smart Home-system.

Hur länge finns datahistorik kvar?

Du har tillgång till mätvärden under sju kalenderdagar. Videor kan du se i 7 dagar.

Frågor om användning

Hur registrerar jag gatewayen?

  • Anslut routern till gatewayen. För detta använder du den medföljande LAN-kabeln och ansluter den till porten i mitten.
  • Anslut elkabeln till enheten och sätt stickproppen i eluttaget.
  • Det tar ungefär 5 minuter tills alla LED-lampor på din gateway (förutom LED-lampan för Bluethooth) lyser grönt. Nu är din gateway redo för användning.

Hur registrerar/avregistrerar jag nya produkter?

Gå till området Enheter och tryck på plussymbolen i övre, högra hörnet och därefter på Enheten. Från och med nu följer du anvisningarna i appen, i webbläsaren eller i respektive snabbguide i produktöversikten.

Vad är en schemaläggning?

Med en schemaläggning kan du utföra åtgärder vid en specifik tidpunkt/kalenderdag, till exempel styra termostaten.

Hur ställer jag in en schemaläggning?

När du vill ställa in en schemaläggning så klickar du i appen på Enheter och väljer önskad enhet. I enhetsinformationen trycker du på Timer eller Scheman för att ställa in din tidsstyrning.

Vad är en grupp?

I en grupp kan du gruppera flera produkter enligt önskemål och sedan styra dessa gemensamt.

Hur ställer jag in en grupp?

Klicka i appen på området Enheter och tryck på plussymbolen uppe till höger och därefter på Grupper.

Vad är en regel?

Med en regel kan du utföra åtgärder under fastställda villkor, till exempel "fönster öppnas, värmen sänks".

Hur ställer jag in en regel?

För att ställa in en regel klickar du i appen på Regler och trycker sedan på plussymbolen uppe till höger. I menyn väljer du punkten Regler och därefter lämplig kategori. Du kan nu välja en fördefinierad regel.

Vad är historiken?

I området Historik i appen kan du se mätvärden och åtgärder från tidigare. Du har åtkomst till mätvärden i maximalt sju kalenderdagar. Vid åtgärder beror detta på hur ofta händelserna återkommer.

Vad är scenarion?

Det finns totalt fyra scenarion.

Dessa är:

  • Hemma
  • Sova
  • Inte hemma
  • Semester
Scenarion som Hemma, Sova och Inte hemma kan du själv definiera. I scenariot Semester utförs alla regler.

Vad är status?

Det är startsidan för din Smart Home-app som snabbt och enkelt visar statusen på ditt smarta hemsystem.

Vad är en tidsstyrning?

Med en tidsstyrning kan du utföra åtgärder vid en specifik tidpunkt/kalenderdag, till exempel styra termostaten.

Produktrelaterade frågor

Vilka enheter finns det?

Eftersom produktantalet utökas konstan, så hittar du en aktuell sammanställning i HORNBACHs webbshop.

Vilka enheter är kompatibla med min gateway?

I SMART HOME by hornbach-rådgivning under Smarta partnersamarbeten får du en aktuell översikt över de enheter som är kompatibla med Smart Home-systemet. Denna lista uppdateras fortlöpande. Alla enheter som är kompatibla med SMART HOME by hornbach är märkta med Kompatibel med SMART HOME by hornbach.

Kommer det fler produkter i framtiden?

Ja! Plattformen utökas kontinuerligt med nya enheter.

Frågor om datasäkerhet och dataskydd

Hur fungerar dataöverföringen? Är den säker?

Dataöverföringen är helt krypterad, vilket skyddar den mot intrång. HORNBACH använder aktuella krypteringsmetoder.

Var sparas mina data?

HORNBACH sparar bara dina krypterade data i HORNBACH-molnet.

Hur länge sparas mina data?

Historiken för dina produktdata sparas i 7 dagar. Användaruppgifterna sparas tills du aktivt tar bort ditt användarkonto.

Vem kommer åt mina uppgifter?

Det är bara du som administratör och de användare du har registrerat som har tillgång till dina data. Om support behövs så vidarebefordras delar av dina data krypterat.

Vidarebefordras mina data till tredje part?

Nej, dina data vidarebefordras inte till tredje part och behandlas med högsta säkerhet.

Finns det något jag behöver tänka på när jag använder en kamera?

Principiellt ska du bara göra nödvändiga och tillåtna inspelningar med din övervakningsanläggning. Det är tillåtet att övervaka sin egen tomt. Inspelningar av offentliga utrymmen eller sådana som delas med grannar (t.ex. trapphus) eller övervakning av minsta del på en främmande tomt är otillåtna.

Du ska även tillhandahålla en skylt som informerar om videoövervakningen, så att personer som går inom ditt privata område är medvetna om att det är videoövervakat.

Se till att insamlade data inte används av obehöriga personer och radera inspelningarna efter en kortare tid.

Frågor om driften

Hur skapar jag ett användarkonto?

Om du inte har skapat något användarkonto så skapar du ett under " Mitt konto" . Sedan loggar du in på ditt HORNBACH-kundkonto och går till "Mitt konto" där du väljer punkten "Mitt Smart Home". Bekräfta SMART HOME by hornbachs villkor och sekretesspolicy. Du får ett e-postmeddelande med länken till inloggningen på Smart Home. Följ de steg som beskrivs i e-postmeddelandet och på inloggningssidan för Smart Home.

Vad krävs för att få igång driften?

Du behöver en internetuppkoppling med minst 2 Mbit/s.

App: iOS 9.0 eller högre, Android 4.03 eller högre

Webbläsare: Firefox, Safari, Internet Explorer och Google Chrome (respektive aktuell version)

Hur fungerar driftsättning?

All information om hur du tar ditt Smart Home-system i drift hittar du i din snabbstartsguide . En sådan medföljer också i gatewayförpackningen.

Hur lång tid tar driftsättning?

Generellt kan Smart Home-produkter installeras utan stora svårigheter. De flesta Smart Home-produkter är trådlösa och kommunicerar trådlöst, så att du slipper irriterande kabeldragning. Endast centralenheten (även kallad gateway eller hubb) ansluts via kabel till internetroutern och till ett eluttag. Det tar i genomsnitt ca 15 minuter att ta ett system i bruk, beroende på hur omfattande systemet är.

Var hittar jag information om installationen?

Installationen av Smart Home-systemet kan utföras komplett via appen eller via webbläsaren. För varje produkt finns en tydlig guide för driftsättning som du kan följa under registreringsprocessen i appen.

Behövs ytterligare kablar?

Nej, du behöver inga ytterligare kablar. Du behöver bara ansluta till internetroutern. Alla andra produkter kan snabbt och enkelt monteras genom att du klistrar eller skruvar fast dem.

Hur monteras produkterna?

Du monterar själv produkterna snabbt och enkelt. För varje produkt finns en tydlig guide för idrifttagning som du kan följa under registreringsprocessen i appen. I varje ny enhet som som läggs till i systemet medföljer dessutom en tydlig snabbguide för driftsättning.

Frågor gällande drift

Vad händer med mitt Smart Home-system vid ett strömavbrott?

Vid ett strömavbrott fungerar inte Smart Home-systemet. De enskilda enheterna kan dock fortfarande styras manuellt.

Vad händer med mitt Smart Home-system om internetanslutningen slutar fungera?

Om internet slutar fungera, så kan Smart Home-systemet inte längre fjärrstyras. Om du befinner dig i samma byggnad som produkterna så kan du styra dem via din mobil.

Måste jag registrera produkten igen efter ett batteribyte?

Nej, det behövs inte.

Frågor om garanti

Hur lång garanti har jag på mina produkter?

Du har en garanti som gäller i 24 månader.

Frågor om returer/avfallshantering

Hur och var kan jag kassera mina trasiga Smart Home-produkter?

Symbolen med den överstrukna soptunnan visar att elektriska och elektroniska produkter ska avfallshanteras separat (WEEE). Dessa typer av produkter kan innehålla skadliga och miljöfarliga ämnen. Produkterna ska återvinnas på ett uppsamlingsställe för elektriska och elektroniska produkter och får inte slängas i hushållsavfallet. På detta sätt bidrar du till att skona miljön. Kontakta ansvarig lokal myndighet för mer information. Barn får på inga villkor leka med plastpåsar eller förpackningsmaterial. Det finns risk för skador och kvävning. Förvara sådant material på ett säkert ställe eller avfallshantera det på ett miljövänligt sätt.

Kontakt

Vi hjälper dig gärna att skaffa ditt Smart Home – kontakta oss så får du mer information. Det är nämligen inte bara hemmet som kan vara smart, vi hos HORNBACH är också kreativa när det gäller att utforma ditt hem.

Du kan också nå oss via telefon på 031-77 99 799.

Det finns alltid nåt att göra!

upp